Revisionsopgave Sjælland: Er alle skår mon klinket?

16. november 2016  |  Sjælland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Efter udbud har Region Sjælland fornyet aftalen med sit revisionsfirma. HK Kommunal Sjælland er skeptisk, om de ansattes tillid er genvundet efter ATEA-bestikkelsessagen.

Forstørrelsesglas over regnskab, som symboliserer revision

Region Sjælland oplyste i torsdags, at de – til trods for den såkaldte ATEA-sag – har valgt at fortsætte med samme selskab, som allerede i en årrække har stået for deres revision. En nyhed, HK Kommunal Sjælland modtog med en vis skepsis.

HK Kommunal Sjælland har været meget opmærksomme på den stigende følelse af utryghed blandt medarbejderne, der fulgte i kølvandet på ATEA-sagen, som havde sin opstart i juni 2015. En utryghed forårsaget af mærkbare ændringer i medarbejdernes hverdag, herunder inddragelse af kompetencefriheder hos ansatte, ændring af arbejdsgange og en oplevelse af en spirende mistillid til medarbejderne.

Politiundersøgelsen i forbindelse med ATEA-sagen påviste derudover en del kritisable forhold både internt, men også hos det eksterne revisionsfirma.

- Det er med et løftet øjenbryn, at HK Kommunal Sjælland og vores lokale tillidsrepræsentanter læste om beslutningen og baggrunden for valget. Et revisionsfirma, som i forbindelse med ATEA-sagen blev kritiseret for ikke at have påpeget kritiske forhold og det mangelfulde ledelsestilsyn, især i IT-afdelingen, fortæller sektorformand Michael Rosenberg.

- Vi stiller ikke spørgsmålstegn ved udbudsrunden/processen eller de afgivne og valgte tilbud. Men med alle de skår, der skal klinkes efter ATEA-sagen, håber vi dog i Kommunal Sjælland, at der også er indtænkt, hvordan tilliden, troværdigheden og samarbejdet imellem parterne genopbygges. Vi ser også gerne, at de lokale folk ude på arbejdspladserne bliver en del af dette tillidsskabende arbejde.

Region Sjælland lægger vægt på, at beslutningen er truffet ud fra bedste tilbud og pris, mest gennemarbejdet revisionsplan, og at revionsselskabet stiller med nyt hold og har lært af kritikken fra ATEA-sagen.

- Vi tænker, i HK Kommunal Sjælland, at det først skal vise sig, om parterne har lært noget af kritikken fra ATEA-sagen, påpeger Michael Rosenberg. Revisionsopgaven er vundet på en forventning om ydelser og pris ud fra de opstillede krav, men bedste pris er sjældent et kvalitetsstempel i sig selv. Man må formode, at troværdigheden og tilliden har lidt et knæk, og derfor havde det klædt Region Sjælland også at indtænke dette som et parameter i en aftale.

Kommunal Arbejdsmiljø

flere nyheder