Skatteminister: Bred aftale om 1.000 nye skattefolk på vej

16. november 2016  |  HK Stat  |  HK SKAT  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

En bred politisk aftale om 7 milliarder kroner og 1.000 nye skattefolk er på vej og ventes at lande som en del af en finanslovsaftale, siger Karsten Lauritzen. Det lyder godt, men det er grotesk, hvis der er råd billigere luksusbiler, men ikke fuld finansiering til at redde Skat, mener HK Stat.

7 milliarder til Skat. 1.000 flere medarbejdere og et stop for de årlige grønthøsterbesparelser på 2 procent. I august fremlagde skatteminister Karsten Lauritzen (V) sin anden redningsplan for Skat, og den ser nu ud til at blive en realitet som en del af finansloven. Det fortalte skatteministeren tirsdag eftermiddag, da han talte på et møde for HK-tillidsrepræsentanter.

- Vi har i Skat set en stor udskiftning i både ledelse, medarbejdere og ja ... ministre. Man har sparet for meget, og det koster nu. De andre partier anerkender den udfordring, som Skat står overfor, og jeg forventer, at investeringsplanen lander som en del af finansloven. Det vil give en væsentlig saltvandsindsprøjtning.

En del af pengene findes som en del af det finansielle råderum, mens 4 af de 7 milliarder kroner skal findes i 2025-planen. Den er foreløbigt udskudt, men skatteministeren er fortrøstningsfuld.

- Vi lægger op til en bred politisk aftale, så der også kan være ro om skatteområdet, selvom der skulle komme et valg, lød det fra Karsten Lauritzen, der straks tilføjede, at det tror han nu ikke, der kommer foreløbig.

Da regeringens finanslovsforslag blev offentliggjort, var der fortsat indregnet milliardbesparelser på Skatteministeriets område over de kommende år, men også denne nedskæring er nu taget af bordet. Omprioriteringsbidraget bliver ført tilbage til Skat, og de 7 milliarder er penge, der lægges ovenpå i forhold til det nuværende niveau, forklarer Karsten Lauritzen.

Holder fast i lokalisering og flytteplan

Et af de emner, der optager mange skattefolk, er de mange organisationsændringer og flytteplaner, der påvirker arbejdet i Skat. Her er det planen at holde fast i de eksisterende planer, herunder Skats store lokaliseringsplan fra 2013, der reducerer antallet af adresser til 20 og flytningerne i Bedre Balance-planen.

Skat har i de kommende år mere end 1.000 medarbejdere, der går på pension, og når der samtidig skal ansættes 1.000 flere, skal der ansættes mere end 2.000 medarbejdere. Det bliver en enorm opgave at rekruttere og lære de mange nye op, og derfor er det også vigtigt at være tålmodig og give Skat tid, understregede ministeren.

HK Stat: helt afgørende for velfærd

Cirka 25 procent af medarbejderne i Skat er HK-ansatte, og HK Stat har i årevis kæmpet for at gøre det klart for skiftende skatteministre, at de massive besparelser og nedskæringen fra omkring 11.000 til 6.000 skattefolk på 10 år var til fare for statens indtægter. Derfor vækker det glæde, at skatteministeren nu siger, at planen er på plads.

- Nu har vi jo ikke set pengene endnu, men det er et vendepunkt for Skat, at politikerne nu erkender, at der er skåret for dybt. Hvis det lykkes for skatteministeren at lande en aftale om 1.000 flere folk, er det et markant skridt i den rigtige retning. Det er helt afgørende for vores velfærdsstat, at vi får rettet op i Skat, og derfor ville vi også langt hellere se, at pengene blev fundet nu og her, for det er meget bekymrende, hvis over halvdelen af finansieringen afhænger af en mulig 2025-aftale, siger næstformand i HK Stat Peter Raben.

- Vi ser jo, at luksusbiler igen er en del af finanslovsforhandlingen, og det er jo fuldstændig grotesk, hvis der er igen er råd til at gøre de største biler billigere, men ikke råd til at sikre ro om Skat. Selv hvis det lykkes at finde 7 milliarder kroner, løser det ikke alle problemer, og det er helt afgørende, at alle de nødlidende områder får et varigt løft. Politikerne må være klar til at investere endnu mere, men nu tager vi et skridt i den rigtige retning, og jeg ved fra vores HK-medlemmer og tillidsrepræsentanter, at medarbejderne i Skat brænder for at komme videre, lyder det fra næstformanden.

SKAT Politik