Slip af med dårlig trivsel

16. november 2016  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

HK kommunal søsætter en stor kampagne om det gode arbejdsliv. Baggrunden er, at alt for mange ansatte i kommuner og regioner døjer med stress og dårlig trivsel. Se hvordan du som medarbejder kan bruge kampagnen, og hvad I på din arbejdsplads kan gøre for bedre trivsel.

Mange arbejdsopgaver, omstruktureringer, afbrydelser og nedskæringer.

Medarbejdere i kommuner og regioner kender alt til den hverdag, der for de fleste opleves som mere og mere presset. Så hvordan kan vi sammen skabe bedre trivsel og sikre det gode arbejdsliv? Det sætter HK Kommunal fokus på i en ny kampagne, som går i gang i slutningen af november.

Kampagnens titel er ”Sammen skaber vi det gode arbejdsliv”, og det er helt bevist. For ingen af os kan gøre det alene, siger HK Kommunals næstformand Mads Samsing.

- Det gode arbejdsliv er et fælles ansvar for kolleger, tillidsvalgte og ledelse. Derfor opfordrer vi til, at tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter sammen med den nærmeste leder sætter gang i et uformelt samarbejde om trivsel. Og vi opfordrer kollegerne til være med til at tage dialogen, siger Mads Samsing.

Trivsel og faglighed

I forbindelse med kampagnen får tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter en lang række materialer, og meningen er, at materialerne skal ud og arbejde og sætte trivsel til debat. Der er bl.a. en mulighed for at indsamle svar fra kollegerne på, hvad det gode arbejdsliv betyder for dem, og hvad kollegerne mener, man er gode til og hvad man kunne blive bedre til på den konkrete arbejdsplads.

- Målet er, at lederen, de tillidsvalgte og kollegerne kan få en konstruktiv dialog om svarene. Alle erfaringer viser, at trivsel og faglighed går hånd i hånd. Derfor er det gode arbejdsmiljø i alles interesse, siger Mads Samsing.

HK Kommunal har netop spurgt medlemmerne, hvordan de oplever arbejdslivet. Og der er plads til forbedring. 29 procent af HK’erne betegner sig selv som stressede, mens hele 74 procent oplever symptomer på stress. Det er træthed, søvnbesvær, problemer med koncentration og hukommelse, hovedpine og øget irritation, der er blandt de hyppigste symptomer.

Hvad kan du selv holde øje med for at spotte dårlig trivsel? Og hvad kendetegner arbejdspladser med god trivsel? Bliv klogere på temasiden om kampagnen.

Kampagne om Det Gode Arbejdsliv