Probana er langt fra de eneste

17. november 2016  |  HK Service Hovedstaden

I går kunne man på TV2 se programmet Operation X afsløre, hvordan medarbejderne hos virksomheden Probana, bliver behandlet. Flere tidligere ansatte fortalte om et liv præget af angst og usikkerhed, hvor man konstant bliver overvåget og truet. Det får nok de fleste til at ryste på hovedet af forargelse. Sådan er der da ingen i Danmark, der bliver behandlet?

Af René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden

Desværre er Probana ikke den eneste virksomhed i Danmark, hvor arbejdsgiveren udelukkende opererer med én bundlinje. Både i salgsbranchen, på landets call-centre – tilmed blandt nogle af de store kendte virksomheder, oplever vi i HK, hvordan arbejdsgiverne kynisk udnytter de unge medarbejderes velvilje og manglende viden om, hvad det vil sige at være en del af det danske arbejdsmarked.

Hos HK Service Hovedstaden modtager vi nærmest ugentligt henvendelser fra unge, som på den ene eller anden måde er blevet behandlet uværdigt af sin arbejdsgiver. Det gælder lige fra manglende tillæg for arbejde på skæve tidspunkter eller for lav løn, til overvågning af medarbejderne, forbud mod at gå til læge i arbejdstiden, eller decideret offentlig ydmygelse. Desværre er det den virkelighed, som rigtig mange unge i sit første job, bliver mødt med på det danske arbejdsmarked. Hos HK hører vi stort set kun fra den gruppe af unge, som er medlem af fagforeningen. Typisk er det unge, som kommer fra en ressourcestærk familie, hvor forældrene har lært deres børn at sige fra. Det betyder, at der for hver henvendelse vi får, er mange flere, som vi aldrig hører fra. Det bliver vi som samfund nødt til at tage hånd om.

Desværre kan man ikke, som hverken offentlig eller privat virksomhed med sikkerhed vide, hvilke arbejdsmetoder en virksomhed, som Probana har, når man indleder et samarbejde med dem. Bliver der betalt skat? Overholder de markedsføringslovgivningen? Hvordan er forholdende for de ansatte? Sådanne oplysninger er oftest hemmeligholdt, og det gør det svært for selv den mest bevidste forbruger at træffe de korrekte valg.

Der er dog ét parameter, hvor man rigtig langt hen af vejen kan sikre sig, at de ansatte i det mindste bliver behandlet ordentligt: Ved at undersøge, om en virksomhed har tegnet overenskomst. De lister er ikke hemmelige, og i fagbevægelsen er vi altid klar til at hjælpe med at undersøge, om en virksomhed er overenskomstdækket eller ej. I øjeblikket arbejder vi derfor på et redskab, hvor alle selv kan undersøge, om en virksomhed er overenskomstdækket. En overenskomst er ikke i sig selv en garanti for, at de ansatte ikke lider under en dårlig leder, som Peter Joensen (ejeren af Probana). Men det er en garanti for, at de ansatte er organiseret på virksomheden og har mulighed for at få en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen, som i samarbejde med fagforeningen kan bekæmpe dårlig ledelse. Dermed ved man som kunde, at der er andre, der holder øje med virksomheden, og på den måde sparer man selv tid, når man ikke behøver at undersøge i dybden, om en samarbejdspartner er social ansvarlig. Det er naturligvis ikke et dækkende billede af hele virksomheden, men langt de fleste danske virksomheder i dag er socialt bevidste og har en CSR strategi. Derfor må det være et helt naturligt at undersøge, om en virksomhed har overenskomst eller ej, hvis vi skal komme dårlig ledelse til livs.