Ude godt - hjemme bedst

17. november 2016  |  HK Kommunal  |

Det kan ikke altid betale sig, at udlicitere kommunale opgaver. En ny undersøgelse viser, at næsten hver tredje kommune har hjemtaget opgaver.

Næsten hver tredje kommune har siden 2014 hjemtaget mindst én kommunal opgave, som før blev udført af private. Det viser en undersøgelse lavet af Avisen Kommunen blandt 65 kommuner, der tilsammen har hjemtaget mindst 40 opgaver. Et interessant resultat, som altså tyder på, at udlicitering ikke nødvendigvis er ligeså rentabelt, som regeringen lægger op til.

Forskere på tværs af universiteter og højere læreanstalter i Danmark har gennemgået 43 videnskabelige studier fra 2000-2014 for at se på effekterne af udlicitering. Fra 2000-2004 blev der i gennemsnit opnået besparelser på ni procent, fra 2005-2009 blev der opnået seks procent, mens der kun blev realiseret blot én procent fra 2010-2014.

- Det tyder på, at når man når et vist niveau af konkurrenceudsættelse på et område, så er der ikke så meget ekstra at hente ved at udlicitere endnu flere opgaver. Man kan sige, at konkurrenceudsættelse måske virker op til et vist niveau, hvor man så når en øvre grænse for, hvornår det bliver billigere, siger Ole Helby Petersen fra Roskilde Universitet, der er forskningsleder for projektet kaldt EffektDoku til Altinget.dk.

Retssikkerheden kan blive udfordret

På HK Kommunals område, har langt over halvdelen af de kommuner, der for eksempel har udliciteret lønadministrationen – taget opgaven hjem igen. Det viser et tidligere casestudie fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.

- Den nye undersøgelse giver et fingerpeg om, at kommunerne både kan løse opgaverne billigere og bedre selv. Alligevel lægger regeringen paradoksalt nok op til, med deres helhedsplan, at der skal endnu mere konkurrenceudsættelse, og at der skal sættes måltal på. Som sådan er vi ikke modstandere af konkurrenceudsættelse, men det bliver farligt, når det begynder at nærme sig tvangsudlicitering, siger næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing.

Han frygter, at retssikkerheden kan blive alvorligt udfordret, når bestemte ydelser bliver placeret uden for det offentlige myndighedsområde.

- Man må ikke betragte udlicitering som en universel løsning på udfordringerne i den offentlige sektor. Hvad enten det drejer sig om beskæftigelsesindsatsen, den nære borgerservice, lønadministrationen eller noget helt fjerde er resultatet af en udlicitering jo også, at områderne bevæger sig uden for den demokratiske kontrol, som borgerne burde genkende i det repræsentative demokrati, forklarer Mads Samsing.