Skatteplan skubber de reelle problemer foran sig

19. november 2016  |  HK Stat  |  HK SKAT Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

1.000 ekstra skattefolk lyder lovende, men den nye skatteplan er for uambitiøs til at rette op på ti års forsømmelser og nedskæringer. Samtidig er det stærkt bekymrende, at planen ikke er fuldt finansieret og at vigtige indsatsområder er glemt eller underprioriteret. Det siger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

- Ingen kan være i tvivl om krisens omfang. Skat er det helt afgørende fundament for vores velfærdssamfund, og der er behov for massive investeringer for at standse milliardsvindel og genskabe retssikkerheden og tilliden til Skat. På den baggrund er det både skuffende og uforståeligt, at regeringen og de øvrige partier bag fredagens aftale om en styrkelse af Skat ikke er mere ambitiøse, siger formanden for HK Stat, Rita Bundgaard.

Med planen skal de nuværende cirka 6.000 skattemedarbejdere have 1.000 nye kolleger. Det er et skridt i den rigtige retning, men opgaven er enorm, og der er for mange huller i planen, mener Rita Bundgaard.

- Det er vigtigt at løfte told og indrivelsen af gæld efter EFI, men hele indsats-området har brug for en langt større saltvandsindsprøjtning. Det samme gælder for fx momskontrol og virksomhedsligning, som i øvrigt er selvfinansierende, siger Rita Bundgaard.

Hun påpeger, at de 6,7 milliarder kroner, planen lægger op til at bruge på en genopretning af Skat, vil hjælpe på nogle områder. Men planen rækker ikke til grundlæggende at rette op på tilliden og sikre en retfærdig, lovlig og retssikker skat i Danmark, vurderer hun.

1,7 milliarder mangler

Samtidig kritiserer Rita Bundgaard, at finansieringen af planen ikke er på plads. Ifølge aftalen om finansloven for 2017 skal ikke mindre end 1,7 milliarder af pengene til skatteplanen findes på kommende finanslove.

- De penge er fugle på taget. Den manglende finansiering bekymrer mig, siger HK Stat-formanden, som mener, at regeringen undervurderer både behovet for genopretning af Skat og danskernes vilje til prioritere den nødvendige investering.

- Jeg har forsøgt at lære mine børn, at hvis man kommer til at ødelægge noget, skal man sige undskyld og rydde op efter sig. Når regeringen forsømmer at sikre pengene til at rydde op i Skat, prøver de at feje problemer ind under gulvtæppet. Det er for mig helt uforståeligt. Vi ved, at et stort flertal af danskerne er stærke tilhængere af en velfærdsstat, og de vil gerne have systemet til at virke.

Skat har konstateret, at 10 procent – svarende til 70.000 virksomheder – snyder, men der er slet ikke folk nok til at kontrollere dem.

- Vores medlemmer knokler for at sikre borgere og virksomheder en retfærdig og lige skattebehandling, men hver eneste dag må de lade svindel passere. Selv om de rapporterer det til ledelsen, kan de ikke gøre noget. Det er uholdbart.

Store ændringer på vej – men behov for arbejdsro

En del af skatteministerens plan er en omfattende organisationsændring, hvor Skat splittes op i flere styrelser. Men det, der er mest brug for, er arbejdsro.

- Medarbejderne i Skat har brug for flere hænder, ledere der ved noget om Skat og frem for alt arbejdsro. De har igennem 10 år gennemlevet en omfattende forandringsproces. Mange har svært ved at forstå, at det hele nu skal ændres igen. Derfor er det helt afgørende at finde den rigtige løsning første gang. Der er ikke råd til flere eksperimenter, understreger Rita Bundgaard.

Politik SKAT