God start på Sundhedsplatformen

21. november 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Det nye it-system kan blive en stor fordel for lægesekretærerne, mener de på Hæmatologisk Klinik på Rigshospitalet, hvor afdelingsformanden forleden var på besøg.

Nu er det nok. Nu er tiden inde til en mere nuanceret snak om Sundhedsplatformen, SP. Sådan tænkte lægesekretær og superbruger Heidi Madsen, da hun syntes, at de mange negative skriverier om SP havde fået slagside. Derfor fik hun sine kolleger og sin chef med på ideen om også at fortælle den anden side af historien – nemlig den om, hvordan SP opfylder mange af de ønsker, som lægesekretærerne i mange år har haft til et bedre it-system.

Da vi sammen med afdelingsformand Winnie Axelsen fra HK Kommunal Hovedstaden møder hende og kollegerne på Hæmatologisk Klinik på Rigshospitalet, er det uge 2 efter Go Live den 5. november kl. 03.00-dut. Trætheden lyser ud af ansigterne. Og de har lige haft den første friweekend efter tre uger, hvor der er blevet knoklet for at komme så godt som muligt fra start.

Sundhedsplatformen Rigshospitalet: Winnie Axelsen informeres
Camilla Grauer (siddende) og Susanne Bossow viser afdelingsformand Winnie Axelsen, hvordan Sundhedsplatformen ser ud på skærmen.

Og det er de kommet. Rosen til Riget er stor fra folkene bag det nye it-system, kaldet EPIC. Men som de selv siger, har de også lært en masse af alle de fejl, som Herlev/Gentofte måtte igennem som de første, der gik i luften med SP. Og noget andet er, at de også fik gjort den frygt til skamme, som gik på, at begynder-frustrationer ville føre til skænderier på tværs af faggrupperne. Både ledende lægesekretær Mie Dieringer, Heidi og kollega Pernille Lyng fremhæver det nye tætte sammenhold, der er opstået på kryds og tværs.

– Dagen før Go Live var der en særlig stemning på Riget – en blanding af 'vi ruster os', 'vi skal i krig' og 'godmorgen og glædelig SP'. Det fik folk til at rykke sammen på tværs af faggrupper. Og lige nu har samarbejdet nærmest aldrig været bedre, siger Mie, mens Pernille og Heidi nikker og de alle tre krydser fingre for, at det holder på den lange bane.

Ingen ændringer i arbejdsopgaver

Sundhedsplatform Rigshospitalet: Heidi
Lægesekretær og superbruger Heidi Madsen

Hvordan det faglige ser ud om et halvt år, er en anden sag. Lige nu kan hverken Mie, Heidi eller Pernille se, at der bliver ændret stort ved arten af deres arbejdsopgaver som følge af EPIC – kun i måden, hvorpå opgaverne udføres. De erkender, at skrivningen er blevet overflødig, hvilket angiveligt, ifølge beregninger fra RegionH, skulle betyde 15 pct. tidsbesparelse på lægesekretærområdet.

– Det giver mening, at et nyt it-system på sigt kræver færre lægesekretærer. Man må bare ikke tro, at de kan undværes helt. Der ligger stadig 100-vis af opgaver til dem, understreger Mie.

Og både hun og Winnie Axelsen appellerer til, at direktioner og politikere ikke fristes til at skille sig af med for mange. For det vil de komme til at fortryde, som afdelingsformanden siger:

– Det ene er, at lægesekretærer i dag udfører en masse uformelle opgaver, som er en forudsætning for, at hele arbejdsgangen på en afdeling hænger sammen. Det andet er, at jeg kan se rigtig mange opgaver, som ikke udføres i dag, og som der vil blive behov for. Derfor skal vi i fremtiden have flere og ikke færre lægesekretærer. Samfundsmæssigt giver det jo også rigtig god mening at satse på den gruppe, frem for på de langt mere kostbare faggrupper.

Den er Heidi, Pernille og Mie med på. Og de er også med på, at det kræver, at lægesekretærerne som gruppe kommer mere frem i skoene, lægger 'stille-pige'-imaget af sig og bliver mere udfarende i forhold til at påtage sig nye opgaver. De er dog også enige med deres formand, Winnie Axelsen, i endnu en forudsætning, nemlig at den nye lægesekretæruddannelse, som er under opbygning, kommer til at rumme en stor del sundhedsfaglig læring. For manglen på samme er i dag med til at begrænse lægesekretærernes muligheder.

Lægesekretær Pernille Lyng

– Skal opgaveglidning blive til fordel for os lægesekretærer, skal der satses meget mere her, siger Pernille, som selv er nyuddannet og synes, at det sundhedsfaglige fyldte alt for lidt i uddannelsen.

Hun og Heidi er begge opmærksomme på, at nogle af deres kolleger er nervøse for at blive overflødige. Men da de på deres afdeling allerede slap skrivningen sidste år og har været igennem besparelser, ser de ingen grund til at frygte yderligere. I hvert fald ikke i denne omgang.

– Men meget af vores fremtid afhænger lige nu af, at man får ført vores uddannelse up-to-date og får den ajourført it-mæssigt, så vi kan sikre os, at alle de administrative opgaver, der ligger i Sundhedsplatformen, tilfalder os, lyder det fra de to lægesekretærer.

Alle fotos: Berit Andersen