Kommunalt ansatte HK’ere i Nordjylland er plaget af stress

21. november 2016  |  Nordjylland  |

Syv ud af ti oplever symptomer på stress, viser ny undersøgelse. Med besøg på nordjyske arbejdspladser har HK Kommunal Nordjylland startet en proces, der skal skabe det gode arbejdsliv.

Blandt nordjyske lægesekretærer, ansatte i jobcentre, administrative medarbejdere og andre kommunalt ansatte HK’ere oplever næsten syv ud af ti symptomer på stress. Årsagen er især stort arbejdspres og betyder, at mange døjer med træthed, søvnbesvær og svigtende koncentration. Hver tredje er plaget af spændingshovedpine.

Det viser en ny undersøgelse, som HK Kommunal har foretaget blandt 2.272 HK’ere ansat i kommuner og regioner over hele landet.

- Undersøgelsen viser, at det er på høje tid, at der bliver gjort noget alvorligt ved HK’ernes psykiske arbejdsmiljø i nordjyske kommuner og regionen, siger formand for HK Kommunal Nordjylland Katharina Hauge Antonsen.

Fra 21. november og to uger frem besøger hun sammen med faglige HK-medarbejdere og  tillidsrepræsentanter et bredt udsnit af landsdelens kommunale og regionale arbejdspladser. Det sker som led i HK Kommunals kampagne ’Sammen skaber vi det gode arbejdsliv’.

- Vi vil forsøge at få vendt, hvad der skal til for at forbedre arbejdsmiljøet nu og her. Derfor vil vi tale med kolleger, ledere og beslutningstagere om, hvad vi kan gøre under de vilkår, der nu engang er: Hvordan vi får arbejdsmiljøet tænkt ind, så det bliver en grundlæggende del af hverdagen. Arbejdsmiljø skal være fuldt sidestillet med andre opgaver på arbejdspladserne, fastslår Katharina Antonsen.

- Arbejdsmiljøet er noget vi har sammen. Derfor er det afgørende at styrke det kollegiale fællesskab. Og vi vil styrke det daglige samarbejde mellem tillidsrepræsentant, leder og arbejdsmiljørepræsentant. I det hele taget skal vi væk fra den udbredte tankegang, at stress og mistrivsel er den enkeltes problem.

- Jeg tror på, at vi med samarbejde kan løfte udfordringerne i arbejdsmiljøet op på et andet plan, siger Katharina Antonsen.

Hun glæder sig dog over, at der også er lyspunkter:

Til trods for en stresset hverdag oplever 85 procent af de kommunalt ansatte HK’ere i Nordjylland ifølge undersøgelsen, at de alt i alt er ansat på en attraktiv arbejdsplads. Ingen andre landsdele kan fremvise en tilsvarende score. I den anden ende af barometret ligger Hovedstadens HK’ere, hvor bare 65 procent ser deres arbejdsplads som attraktiv.

- Tilfredsheden holder dog ikke på sigt medmindre, der bliver gjort noget alvorligt ved HK’ernes psykiske arbejdsmiljø, advarer Katharina Hauge Antonsen.

Læs om HK Kommunals kampagne...

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK