Tænk dig om, før du siger ja

21. november 2016  |  Chefgruppen

Lander der en ny opgave eller funktion på dit bord som leder eller chef, tøver du sikkert ikke med at sige ja - og gør alt, hvad du kan, for at få tingene til at fungere. Men hvad med lønnen – følger den med de nye opgaver, ekstra arbejde og ansvar? Læs her, hvordan du får løn og opgaver til at matche.

Engageret samtale på kontor

Som chef eller leder oplever du givetvis ofte at få nye opgaver og funktioner, fx når en kollega forlader organisationen, eller bare fordi der konstant er udvikling, omorganiseringer og forandringsprocesser i gang.

Som den fleksible leder du er, går du på med krum hals. Du har altid fokus på driften og på at få tingene til at fungere. Men husker du at tale om lønnen, inden du siger ja til de nye opgaver? For hvis ikke, og når du så efter en rum tid tænker, at det er tid til anerkendelse for din indsats i form af løn, kan det være, at forståelsen hos din chef ikke er så stor.

Forhandl løn, inden du går i gang

Den situation oplever vi ikke sjældent i HK Kommunal, når vi skal rådgive vores chef- og ledermedlemmer om løn. Og vi tror på, at det er nemmere at forhandle en fornuftig løn for dig, inden du går i gang med de nye opgaver eller funktioner.

For erfaringen viser, at når du har været i gang med dem i en periode, er det betydeligt sværere at få den anerkendelse med tilbagevirkende kraft. Din arbejdsgiver vil ofte argumentere med, at din løn allerede er så høj, at der ikke er grund til forhøje den yderligere.

Tag fat i HK Kommunal

Derfor er det gode råd til dig, der får nye opgaver, at du tager kontakt til os i HK Kommunal. Så kan vi hurtigt kontakte din arbejdsgiver med en anmodning om en lønforhandling med henvisning til de nye opgaver.

For de kan indebære, at din stilling faktisk har forandret sig, og at du alene af den grund kan kræve en lønforhandling. I andre tilfælde kan den nye opgave eller funktion indebære rigtig meget mere arbejde, og derfor er det fornuftigt og rimeligt at aftale en lønforbedring. I andre situationer vil din nuværende løn være af en størrelse, der betyder, at de nye opgaver skal håndteres uden en lønstigning. Men hvis vi slet ikke beder om en lønforhandling, sker der sandsynligvis ikke noget med din løn.

Så min opfordring til dig som chef- eller ledermedlem er klar: Få fat på din fagforening, når der sker forandringer i dine opdrag eller funktioner, så lønnen kan forhandles på plads, inden du går i gang med at løse de nye opgaver.

I øvrigt – selv om det måske ikke er muligt at arbejde videre med lønnen – kan der jo være andre vilkår omkring dit job eller opgaver, som kunne være relevant at drøfte: En god coach, et mastermodul, faste møder med din overordnede, etc…?

Læs her, hvem du kan tage fat i hos HK Kommunal, hvis du vil have en hjælpende hånd til lønforhandlingen

Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK