HK.dk logo

Mobbeforsker: Mobning er ikke en udfordring – det er et problem

21. november 2016  |  HK Stat  | 

Professor advarer mod at bruge metoder, der er skabt til udvikling, mod mobning.

- I den fremherskende ideologi findes der ikke problemer, kun udfordringer. Metoder, der er skabt til udvikling, bruges i situationer, der er problematiske. Det er gået helt galt. Alle ved, at det er anderledes at arbejde med vanskelige situationer end med ikke-vanskelige. Hvis du tænder levende lys og forsøger at skabe hygge i en vanskelig situation, giver det modsat effekt!

Sådan begynder Ståle Einarsen sin forelæsning for folk, som arbejder med arbejdsmiljø i virksomheder og fagforeninger. 

Hyggemetoderne, som Ståle også kalder plusmetoder, fordi de er beregnet på at gøre et godt udgangspunkt bedre, skal udvikle og stimulere et positivt arbejdsmiljø og fremme trivsel. Til det formål er de udmærkede, men der er stor forskel på forebyggelse og genoprettelse, påpeger professoren. 

- Minussituationer skal imødegås med minusmetoder, som er egnede til at håndtere problemer. Der findes hundredevis af plusmetoder og kun få minusmetoder. De sidste skaber ikke gode arbejdspladser, men de forhindrer dårlige. Og minus og minus kan give plus, idét man faktisk kan få en positiv effekt af at afværge og genoprette noget, som har været negativt.

Minusmetoder er modsat plusmetoder formelle, og de tager fat om ondets rod i stedet for at ’fokusere på det, vi gør godt, så vi kan gøre det bedre’, som det ofte hedder i plusterminologien. 

Til dette formål anbefaler Ståle – og det norske Arbejdsmiljøtilsynet – en såkaldt faktaundersøgelse, som han sammen med to kolleger har udviklet et koncept for. 

Det vigtigste er, at lederen tager det alvorligt

En typisk årsag til, at mobning ikke tages alvorligt, er, at det betragtes som en subjektiv oplevelse. Kollegerne synes måske, mobbeofferet er sart og må mande sig op og tåle mosten. Det, der opleves som mobning af nogle, kan blive opfattet som drilleri og humor af andre. Men, siger Ståle:  

- At noget er subjektivt betyder ikke, at det ikke findes. Det er arbejdsgiverens opgave at dokumentere de faktiske forhold. Det værste, en leder kan gøre, er at negligere problemet. For mobbeofre er det vigtigste at sige fra – og blive taget alvorligt.

Og det er lettere sagt end gjort for de mange moderne ledere, der konsekvent bekender sig til plusmetoder og i deres iver efter at praktisere en anerkendende ledelsesstil ikke anerkender, at der findes andet end positive udfordringer. Ståle siger det koncist: 

- Der findes mange problemer. De fleste er udfordrende.

Fakta om Ståle Einarsen

Ståle Einarsen er professor i arbejds- og organisationspsykologi ved Bergen Universitet. Han forsker i mobning, arbejdsmiljø og ledelse, underviser i psykosocialt arbejdsmiljø på virksomhedskurser og arbejder på en klinik for mobbeofre. Han holdt i oktober et engageret foredrag om forebyggelse og håndtering af mobning på en temadag arrangeret af Dansk Erhverv og BAR Kontor. Artiklen her er baseret på dette foredrag.




Mobning og chikane Ledelse

Læs Mere om mobning


Sagsbehandlere hænges ud i læserbreve og på Facebook

08. november 2017  | HK Kommunal

Mere end hver tredje ansatte i et jobcenter har oplevet, at de selv eller en kollega er blevet hængt ud på sociale medier eller i læserbreve. "En uhyggelig udvikling," siger HK Kommunals næstformand.


4 tip til at klare grimt kundesprog

09. oktober 2017  | Midt

Fire ting, du kan gøre, når du bliver overfuset i butikken:


”Hvordan kan du holde dig selv ud?”

09. oktober 2017  | Midt

Den gode tone skal genfindes i butikkerne:


Straffen for chikane af sagsbehandler blev sat op

21. august 2017  | HK Kommunal

Respektpakken viser sin hårdhed. Straffen for verbal tilsvining af en medarbejder er blevet skærpet, efter at en sag fra Tønder Kommune nu har været i Landsretten.


”Det sker, at kunder kaster med ting”

22. juni 2017  | HK Handel

Næsten tre ud af fire oplever at blive overfuset eller svinet til af vrede kunder. Men de fleste konflikter kan opdages, før de eskalerer, siger mæglingsekspert.


Howdy! Hvordan går det?

24. april 2017  | HK Stat  | HK SKAT

Hver 15. dag skal trivselsappen Howdy have at vide, hvordan du har det. Det har fået medarbejderne i Skat Inddrivelse til at være mere opmærksomme på deres trivsel, fortæller fællestillidsrepræsentant Liselotte Reistrup.


Vidner kan komme mobning til livs

20. december 2016  | HK it, medie & industri

Næsten tre ud af fire tillidsvalgte til inspirationsdagen har været vidne til mobning på et eller andet tidspunkt. Mobning foregår i et dårligt arbejdsmiljø, og ledelsen har det overordnede ansvar for at forebygge og håndtere det, men du kan også være med til at forhindre og håndtere mobning


Tåler robuste mennesker mobning bedre?

21. november 2016  | HK Stat

Indtil for nylig har man troet, at robuste folk lettere kan klare at blive udsat for mobning. Men ny forskning afkræfter den formodning.


Er det slut med sprællemænd i TDC-selskaberne?

11. maj 2016  | HK Service Hovedstaden

HK Service Hovedstaden arbejder målrettet på at få overenskomst med TDC-selskaberne Telmore og Fullrate. 18. maj 2016 mødes vi med ledelsen og håber, at vi kan finde en form, hvor de ansatte ikke længere skal betale prisen for den billige telefoni.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk