Mobbeforsker: Mobning er ikke en udfordring – det er et problem

21. november 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Professor advarer mod at bruge metoder, der er skabt til udvikling, mod mobning.

- I den fremherskende ideologi findes der ikke problemer, kun udfordringer. Metoder, der er skabt til udvikling, bruges i situationer, der er problematiske. Det er gået helt galt. Alle ved, at det er anderledes at arbejde med vanskelige situationer end med ikke-vanskelige. Hvis du tænder levende lys og forsøger at skabe hygge i en vanskelig situation, giver det modsat effekt!

Sådan begynder Ståle Einarsen sin forelæsning for folk, som arbejder med arbejdsmiljø i virksomheder og fagforeninger.

Hyggemetoderne, som Ståle også kalder plusmetoder, fordi de er beregnet på at gøre et godt udgangspunkt bedre, skal udvikle og stimulere et positivt arbejdsmiljø og fremme trivsel. Til det formål er de udmærkede, men der er stor forskel på forebyggelse og genoprettelse, påpeger professoren.

- Minussituationer skal imødegås med minusmetoder, som er egnede til at håndtere problemer. Der findes hundredevis af plusmetoder og kun få minusmetoder. De sidste skaber ikke gode arbejdspladser, men de forhindrer dårlige. Og minus og minus kan give plus, idét man faktisk kan få en positiv effekt af at afværge og genoprette noget, som har været negativt.

Minusmetoder er modsat plusmetoder formelle, og de tager fat om ondets rod i stedet for at ’fokusere på det, vi gør godt, så vi kan gøre det bedre’, som det ofte hedder i plusterminologien.

Til dette formål anbefaler Ståle – og det norske Arbejdsmiljøtilsynet – en såkaldt faktaundersøgelse, som han sammen med to kolleger har udviklet et koncept for.

Det vigtigste er, at lederen tager det alvorligt

En typisk årsag til, at mobning ikke tages alvorligt, er, at det betragtes som en subjektiv oplevelse. Kollegerne synes måske, mobbeofferet er sart og må mande sig op og tåle mosten. Det, der opleves som mobning af nogle, kan blive opfattet som drilleri og humor af andre. Men, siger Ståle:

- At noget er subjektivt betyder ikke, at det ikke findes. Det er arbejdsgiverens opgave at dokumentere de faktiske forhold. Det værste, en leder kan gøre, er at negligere problemet. For mobbeofre er det vigtigste at sige fra – og blive taget alvorligt.

Og det er lettere sagt end gjort for de mange moderne ledere, der konsekvent bekender sig til plusmetoder og i deres iver efter at praktisere en anerkendende ledelsesstil ikke anerkender, at der findes andet end positive udfordringer. Ståle siger det koncist:

- Der findes mange problemer. De fleste er udfordrende.

Fakta om Ståle Einarsen

Ståle Einarsen er professor i arbejds- og organisationspsykologi ved Bergen Universitet. Han forsker i mobning, arbejdsmiljø og ledelse, underviser i psykosocialt arbejdsmiljø på virksomhedskurser og arbejder på en klinik for mobbeofre. Han holdt i oktober et engageret foredrag om forebyggelse og håndtering af mobning på en temadag arrangeret af Dansk Erhverv og BAR Kontor. Artiklen her er baseret på dette foredrag.

Mobning og chikane Ledelse

Læs Mere om mobning

Bedre styr på regler for psykisk arbejdsmiljø

05. oktober 2020

Reglerne for psykisk arbejdsmiljø bliver nu samlet ét sted i en ny bekendtgørelse. På den måde bliver reglerne mere tydelige, og det bliver lettere at arbejde systematisk med dem på arbejdspladserne.

Bedre mulighed for erstatning for stress, mobning og chikane

24. september 2020

Det er blevet lettere at få anerkendt en arbejdsskade, hvis man har været udsat for dårligt psykisk arbejdsmiljø som stress, mobning eller chikane og efterfølgende har fået diagnosen ”tilpasningsreaktion” eller "uspecificerbar belastningsreaktion”. Har du tidligere fået afslag på anerkendelse af din arbejdsskade, kan du få din sag...

Se alle nyheder