Og prisen går til … Anni fra Bornholm

21. november 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Titlen som Danmarks Mest Ansvarlige Kollega gik i år til lægesekretær på Bornholms Hospital, Anni Bech Westerdahl.

Årets Mest Ansvarlige Kollega
Årets Mest Ansvarlige Kollega: Anni Bech Westerdahl, Bornholms Hospital. Foto: Jacob Nielsen

Krilleren i maven var næsten ikke til at bære for Anni Bech Westerdahl, da hun stod på scenen i Cirkusbygningen tirsdag aften 15. november. Og endnu værre blev det, da de faktisk råbte hendes navn op. For så var det en kendsgerning: Hun skulle have en pris.

Og prisen, der gik til den bornholmske lægesekretær, lød på Danmarks Mest Ansvarlige Kollega. Den uddeles årligt af HK ved et stort awardshow i Cirkusbygningen i København i forbindelse med Great Place To Works kåring af Årets Bedste Arbejdsplads.

– Tænk at få sådan en tilkendegivelse. Det er da bare fantastisk. Også at nogen lægger mærke til de små ting, man gør og sætter pris på dem, sagde en glædesstrålende Anni, der efterfølgende havde svært ved at få armene ned.

Det samme havde kollegaen Gitte Andersen, som var den, der for andet år i træk havde nomineret Anni.

– Er der nogen, der har fortjent en pris, så er det Anni. Hun er en kanongod kollega. Ekstrem loyal og pligtopfyldende, og sætter sine kolleger enormt højt, siger Gitte og fortæller om Anni:

For eksempel kan hun finde på at tage en ekstra arbejdsdag, når hun synes, en træt kollega trænger til at holde fri. Kan hun mærke, vi er overbebyrdede, møder hun selv gerne en time før om morgenen. Er nogen langtidssyge, er hun den, der kommer med God Bedring-kage. Og er der indkaldt til møde med kedelige emner på dagsordenen, kan man være sikker på, at hun har taget kage med eller noget andet, som kan lette stemningen. Og til jul leger hun selvfølgelig julenisse for os. Men prikken over i'et var, ifølge Gitte, da lægesekretærerne for nylig stod og manglede en tillidsrepræsentant:

– Anni havde job som ledelsessekretær. Men ledelsen mente ikke, det var foreneligt med at være TR og gav hende derfor valget: behold dit job eller bliv TR. Og så valgte Anni TR-rollen, hvilket betød at hun mistede sin funktion og blev almindelig sekretær. Så meget brænder hun for os. Det var stort.

Selv forklarer Anni det hele med, at 'det er bare sådan, jeg er':

– Jeg kan lide at hjælpe andre. Det gør også mig selv glad og giver mig energi. Især når jeg kan se, at det tjener et formål.

Og det gør det, forsikrer Gitte:

– Vi har en virkelig god ånd på afdelingen. Blandt andet takket være Anni. Hendes glæde og hjælpsomhed smitter af, så vi alle prøver at være der for hinanden og løfte blikket fra vores egen navle. Det er befordrende for et godt psykisk arbejdsmiljø.

Stor interesse for at deltage

Annie Bech Westerdahl og hendes indstiller Gitte Andersen. Foto: Jacob Nielsen
Anni Bech Westerdahl og kollega Gitte Andersen (th), som indstillede Anni til prisen. Foto: Jacob Nielsen

I alt var 1.600 mennesker fra hele landet nomineret til prisen for 2016. Og da de ti finalister skulle findes, var Anni Bech Westerdahl altså iblandt dem. Og bare det at nå så langt gjorde både hende og Gitte lykkelige. Men i onsdags kunne de altså flyve hjem med en endnu større ære i bagagen. Selve prisen består af en kurv med lækkerier. Og når den ankommer til Bornholm, skal den som det første deles med alle de 22 lægesekretær-kolleger på Medicinsk Afdeling, forsikrer Anni.

Formålet med HK's årlige prisuddeling er at sætte fokus på betydningen af et sundt arbejdsmiljø, et godt fællesskab på jobbet og sprede god kollegakarma. Den store interesse for konkurrencen betød, at man lige som sidste år supplerede kåringen af Danmarks Bedste Kollega med tre ekstrapriser: Danmarks Mest Hjælpsomme Kollega, Danmarks Mest Engagerede Kollega og Danmarks Mest Ansvarlige Kollega.

Kolleger