Tåler robuste mennesker mobning bedre?

21. november 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Indtil for nylig har man troet, at robuste folk lettere kan klare at blive udsat for mobning. Men ny forskning afkræfter den formodning.

- Der har været hypoteser om, at folk med høj robusthed tåler mobning bedre end andre. Det er overhovedet ikke sådan, siger professor Ståle Einersen og viser et diagram, der illustrerer, at mennesker med lav robusthed hurtigere bliver påvirket af mobning, men at robuste folk i det lange løb tager lige så meget skade som mindre robuste typer.

Dette faktum fandt Ståle i et forskningsprojekt, som vakte opsigt, fordi resultatet stred mod tidligere undersøgelser. Forskerne var også selv forbløffede over resultatet og tænkte ifølge Ståle, at det måtte være forkert. Derfor målte de robusthed på mange måder, og konklusionen var den samme: Robusthed er ikke en vaccination mod de negative helbredseffekter af mobning. Ståle konstaterer:

- Det er dynamit, der smides ind i dit hus. Ingen er genetisk forberedt på aggression og udstødelse fra de nærmeste – fx kolleger. Vi er nok bedre forberedt på aggression fra fjender.

Der findes ikke en offerpersonlighed

Ståle arbejder med mobberamte på en klinik. Her møder han tit forestillingen om, at robuste mennesker ikke bukker under for mobning:

- De siger: ’Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det er uforståeligt. Jeg er stærk.’ Alle tror, de er unikke – at de må være den eneste i verden, der har oplevet det.

Der findes i øvrigt ikke en typisk offerpersonlighed, fortæller Ståle – igen med udgangspunkt i sin forskning.

- Vanskelig personlighed er meget udbredt – men det er nogenlunde lige udbredt blandt mobningsramte og andre. Halvdelen af befolkningen er vanskelig. Man kan ikke lede fra en vanskelig personlighed til mobning. Ansatte med psykiske problemer som angst og depression har noget større risiko end andre for at rapportere mobning, men hvad der er forklaringen på dette, vides endnu ikke.

Alle bør have en handlingsplan mod mobning

Alle arbejdspladser bør have en mobbepolitik og en plan, siger Ståle. Har man ikke det, ved medarbejderne ikke, hvordan de skal reagere, hvis de oplever eller observerer mobning. Og så er der risiko for passivitet.

Planen skal opridse arbejdspladsens forventninger til de ansatte: Hvordan man omgås, og hvad der er uacceptabel adfærd. Og skitsere en fast procedure, som følges, hvis reglerne ikke overholdes. Der skal være grænser, forudsigelighed og klarhed.

Se Videncenter for Arbejdsmiljøs interview med Ståle Einarsen og få håndfast inspiration til en handlingsplan mod mobning:

Hvordan soner man mobning?

Når handlingsplanen er fulgt, og hvis en faktaundersøgelse har afklaret, at der har fundet mobning sted, er det tid til at give offeret en undskyldning. Men det er ikke mobberen, der skal give den, siger Ståle:

- En undskyldning fra arbejdsgiveren fungerer ekstremt godt. Det er ligesom et klanklagesystem. Den øverste i hierarkiet er ansvarlig. At den lille idiot giver en undskyldning har ingen værdi. Men når klanlederen giver en undskyldning, vil den lille idiot ikke gøre det igen. Idioten kan undskylde. Det er en frivillig sag. Lederen skal.

En undskyldning kan synes at være et pauvert plaster på såret. Men det virker, bedyrer Ståle:

- Den mobbede lider gerne af selvtvivl og usikkerhed: ’Er det mig, der er gal på den?’ En undskyldning kan hjælpe, fordi lederen indrømmer, at mobningen har fundet sted. Og at han eller hun ikke har indset det og håndteret det. Det kan man faktisk blive frisk af.

Fakta om Ståle Einarsen

Ståle Einarsen er professor i arbejds- og organisationspsykologi ved Bergen Universitet. Han forsker i mobning, arbejdsmiljø og ledelse, underviser i psykosocialt arbejdsmiljø på virksomhedskurser og arbejder på en klinik for mobbeofre. Han holdt i oktober et engageret foredrag om forebyggelse og håndtering af mobning på en temadag arrangeret af Dansk Erhverv og BAR Kontor. Artiklen her er baseret på dette foredrag.

Læs også: Mobbeforsker: Mobning er ikke en udfordring – det er et problem

Mobning og chikane Ledelse