Tak for input til DIN overenskomst

21. november 2016  |  Midt

Det blev en dag med masser af input til de kommende overenskomstforhandlinger, da HK Handel Midt spurgte medlemmer i både Rosengårdcentret og Odense City om deres ønsker til den næste overenskomst.

- Det er altid dejlig at møde medlemmerne, og det giver mig altid energi at tale med folk, fortæller Pia Thurøe, der er er sektorformand for HK Handel Midt – og som var med i flokken, der var på gaden i City og i Rosengårdcentret for at få medlemmernes ønsker og gode ideer til de overenskomstforhandlinger, der er på programmet i 2017:

Det er vigtigt, at vi på den her måde kommer ud og fortæller vores medlemmer, at de faktisk har indflydelse, også på deres overenskomst, og vi fik rigtigt meget med hjem.

- For eksempel pointen fra en arbejdsplads, hvor medlemmerne var udfordret af de lange arbejdstider. De havde selvfølgelig ikke flere timer, end de skulle, men alligevel kan det være svært at få hverdagen til at hænge sammen, når arbejdsdagene indimellem slutter sent. Det er da et tema, der er værd at tage med videre til forhandlingerne.

Hvad sker der fra nu, med hensyn til Overenskomstforhandlingerne 2017 (OK17) ?
På landsplan er der blevet indsamlet ønsker til OK17 via postkort, medlemsbesøg, sociale medier og nyhedsbreve. Alle ønsker og forslag bliver nu set igennem og i december udveksler HK Handel krav med arbejdsgiverne. Selve forhandlingerne går i gang i starten af det nye år. Alle stemmeberettigede får direkte besked, når urafstemningen går i gang - sandsynligvis i foråret 2017.

Medlemmer oplevede konkret indflydelse

- Vi blev meget positivt modtaget, og alle synes, det var en god idé, at vi havde postkort med, der kunne udfyldes med ideer og temaer til overenskomstforhandlingerne. Postkortene gjorde, at vi allerede på stedet fik en del kort med tilbage, mens andre efterfølgende ville udfylde og sende deres kort til os, fortsætter Pia Thurøe, der var assisteret af en større gruppe kolleger fra HK Handel Midt – herunder Nikita Chawla, der er organiser:
   - OK-kampagnen, som besøgene var en del af, går ud på at synliggøre de kommende forhandlinger Hvad vil det sige at have en overenskomst? Hvad har vi allerede af gode ting i overenskomsten, og hvad kommer vi med af krav til den næste? Det er samtidig vigtigt at høre medlemmernes stemme, da det er medlemmerne, vi kæmper for, siger Nikita:

Vores besøg gav en større forståelse for hele overenskomsten hos medlemmerne, der samtidig fik en oplevelse af konkret indflydelse.

Fagforeningen tilbage til medlemmerne

"Brød" i Odense City fik også besøg

- Vi var ude for at have gode samtaler med medlemmerne om både OK og HK, hvilket gjorde HK mere synlig, men det var som altid også med til at åbne vores øjne for medlemmernes hverdag, konstaterer Nikita Chawla og siger videre:
   - Det handler også om at give fagforeningen tilbage til medlemmerne, hvilket kræver tovejs-dialog, og at vi kommer ud til medlemmerne, som vi gjorde i dag. Det giver os samtidig en masse opdateret viden om, hvad der interesserer vores medlemmer. En anden dialog, der er vigtig, når vi er ude, er desuden med ledelse og arbejdsgiver. Det har også positiv betydning, når vi så mødes igen til forhandlingerne om den næste overenskomst for handel, slutter hun.

På besøg i Colloseum i Rosengårdcenteret (se mere i videoen herover)

En del af holdet fra dagen: Pia Thurøe, sektorformand HK Handel Midt (tv.), Peter Lykkegaard, Ungdomskonsulent HK Midt, og Nikita Chawla, Organisator i HK Midt.

OK2017 Medbestemmelse

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK