Nyt netværk vil gøre det bedre at være elev

22. november 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Efter et langt tilløb er et fælles netværk for alle eleverne i Københavns Kommune nu godt på vej.

Selv om alle på elevkonferencen 2015 var enige om behovet for et elevnetværk i Københavns Kommune, skete der ikke mere. Så i foråret greb en af dem, Malene Tang, fat i HK Hovedstaden Ungdom og sagde, at nu var det altså nu. For behovet var der.
– Jeg kunne se, at der rundt om i Københavns Kommune stadig er elever, der sidder mutters alene og andre, der bare bliver udnyttet som gratis arbejdskraft. Så jeg tænkte, at vi er nødt til at få etableret et fællesskab, hvor vi kan støtte hinanden fagligt og have det lidt hyggeligt med hinanden, fortæller Malene.
Derefter kom der skred i tingene. En tovholdergruppe kom op at stå, hvor hun selv, der er 2. års elev i BIF og Ronnie Andersson, der er 1. års elev i KFF har taget teten for at få elevnetværket op at stå. Nu det første møde for alle eleverne holdt og det næste allerede undervejs.
– Efter elevkonferencen fik jeg sat mig lidt i sagerne omkring et elevnetværk og kunne også se et stort behov. Desuden kunne jeg også personligt se ideen med et stort netværk, som jeg vil kunne bruge, når jeg er færdiguddannet og skal ud og have job. Den dag er det nok godt at kende en masse folk rundt omkring i kommunen, siger Ronnie.
Her supplerer Malene med den kendsgerning, at næsten 7 af 10 ansættes via netværk. Og det giver i sig selv en god grund til at skabe et netværk.

Flere gode formål

Elev-tovholdere i HK Kommunal Hovedstaden

Tovholdergruppen bag elevnetværket i Københavns Kommune: Forrest er det Malene Tang og Ronnie Andersson. Siddende i midten (fra venstre) Mette Maria, Heidi Jensen og Christine. Stående bagerst Morten Humble og Anne Kolby.

Men de to elever har mange flere tanker med netværket. Det skal bruges til sparring med hinanden, til at få ny viden via kurser, som kun skal være for eleverne, til at dele tanker om hverdagens udfordringer med hinanden og til at lave både seriøse og sjove arrangementer.
– Det er vigtigt, at vi får skabt en følelse af fællesskab, hvor vi kan være der for hinanden, og hjælpe hinanden til at få det bedste ud af vores elevtid, siger Malene.
Både hun og Ronnie håber, at de med netværket også kan hjælpe praktikstederne til at tage sig bedre af eleverne. For det halter nogle steder, konstaterer de to.
– Jeg har hørt nogen kalde deres elevtid 'to år i helvede'. Og jeg ser andre, der bare bliver smidt rundt, hvor der mangler arbejdskraft. Det må ikke ske. I sådanne situationer skal der være nogle elevansvarlige, som tager affære. Og gør de ikke, skal vi i elevnetværket turde gøre det, siger Ronnie og suppleres af Malene, der mener, at netværket bl.a. kan bruges til at pege på konkrete problemer over for de ansvarlige for elevopholdene, GRUK, som så bør tage affære.
– Det er så vigtigt, at vi får den bedst mulige elevtid, hvor vi lærer mest muligt. For det er grobund for hele resten af vores arbejdsliv. Så det skal bare være i orden, siger Malene.

Er man interesseret i at høre mere om elevnetværket i Københavns Kommune og kommende arrangementer, kan man kontakte Malene Tang og Ronnie Andersson her:
Malene: eu2v@bif.kk.dk
Ronnie: g83d@kff.kk.dk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK