Retten er blevet mindful med HK

22. november 2016  |  MidtVest  |

Hvad er mindfulness, og hvordan kan det hjælpe dig gennem en stresset hverdag? Det er 20 medarbejdere ved Retten i Herning blevet klogere på gennem et kursus med HK.

- Tag et stykke chokolade og prøv at spise det som om, at I aldrig har smagt chokolade før. I har otte minutter.
Det er sidst på eftermiddagen onsdag 16. november 2016. Ordene kommer fra Jens Ole Mathiasen, der er tilknyttet HK’s kursusafdeling som freelance-underviser. Han er cand. mag i samfundsfag og psykologi, certificeret psykoterapeut og mindfulness-instruktør og skal de næste timer gøre 20 HK’ere ansat ved Retten i Herning klogere på begrebet mindfulness.
- Otte minutter. Ja, så er chokoladen da smeltet, inden vi får den spist, lyder det humoristisk fra tilhørerne, inden de hver tager et stykke chokolade.
Nogle holder chokoladen op til ørerne og knitrer med papiret, inden de forsigtigt pakker den ud. Andre føler forventningsfulde på papiret, inden det bliver taget af. Der duftes og føles på chokoladen, og til sidst bliver der taget forsigtige bidder, der får lov at hvile længe i mundene, inden de synkes.

Tre medarbejdere ramt af stress

Medarbejdere ved Retten i Herning i gang med øvelse i minfullness

Mindfulness er bevidst nærvær. Her øver medarbejderne ved Retten i Herning sig på at være bevidst nærværende. Bagerst ses underviser Jens Ole Mathiasen.

Det er HK-Klubben på arbejdspladsen, der gennem HK MidtVest og HK’s kursusafdeling har fået arrangementet op at stå som et lokalt tilbud i et hjørne af kantinen i retsbygningen.
Tillidsrepræsentant Bente Bækdal har tidligere i domstolsregi været på et to-dages kursus i "Nærvær - kunsten at lede sig selv" med fokus på mindfulness og yoga, og det, syntes hun, at hun fik så meget ud af, at mindfulness også kunne være godt for kollegerne at lære noget om.
- Vi har tidligere haft et aftenarrangement, hvor faglige konsulenter fra HK MidtVest fortalte om tidsmiljø, og hvordan man kan arbejde med det. Lige som mange andre steder har vi en travl arbejdsdag. Vi har tre medarbejdere, som har været nede med stress, og vi tænkte, at det kunne være dejligt at få nogle værktøjer til at håndtere stress, siger hun.

Mindfulness er bevidst nærvær

Medarbejdere ved Retten i Herning snuser til chokolade

Carla Henningsen (Forrest) i gang med at dufte til chokoladen, som hun skal forsøge at spise, som var det første gang, hun smagte chokolade.

Jens Ole Mathiasen fortæller om mindfulness, at begrebet er en del af den buddhistiske lære, hvor der skelnes mellem smerte og lidelse. Hvor smerte ikke kan undgås i livet, skyldes lidelse vores egne fejlslutninger eller måden, vi håndterer smerten på.
Med mindfulness kan vi blive bevidste om, hvad vi føler og sanser i det øjeblik, tingene sker, og bevidstheden giver valgmuligheder for at håndtere det, vi oplever, er filosofien.
- Mindfulness er bevidst nærvær. Det nærvær, der opstår, når man er bevidst med vilje uden at dømme, i nuet. Man kalder det også tilstedeværelse med hjertet, og det har vist sig at have en positiv effekter på stress og kriserelaterede lidelser, hjertesygdomme, kroniske smerter, hovedpine, forhøjet blodtryk og depression, fortæller Jens Ole Mathiasen.
At være mindful kræver imidlertid øvelse, og udover den med chokoladen følger der i løbet af eftermiddagen andre øvelser for de 20 HK’ere ved Retten i Herning.

Kan være en øjenåbner

Lis Vestergaard

Lis Vestergaard har haft stress i en periode. Arrangementet med HK er med til at genopfriske nogle af de redskaber, hun har fået, til at undgå stress - og måske får hun nye tip.

Én af de 20 HK’ere er 56-årige Lis Vestergaard, som er kontorfuldmægtig.
- Jeg har haft stress i en periode og fik en skåneplads i tre måneder samt tre psykologisamtaler ved Domstolsstyrelsens psykolog, og jeg kan bruge arrangementet med HK til at få genopfrisket nogle af de redskaber, jeg har fået.
- Jeg har brug for et skub engang imellem for ikke at køre op i tempo. Her bliver jeg fordret igen og får måske nye tip til at undgå stress. Og så håber jeg, at arrangementet kan være en øjenåbner for kollegerne. Vi har alle en travl hverdag, og det er er vigtigt at mærke, hvor man er henne både, når man er på arbejde og, når man har fri, siger hun.
Også 58-årige Carla Henningsen synes godt om arrangementet.

- Jeg tænker, at mindfulness er noget, jeg kan bruge, når jeg er på arbejde. Jeg har ikke problemer med at slappe af derhjemme. Det er mere i en travl arbejdsdag, at jeg tror, at jeg vil kunne bruge værktøjerne, forklarer hun, inden arrangementet går videre.

Skræddersy jeres eget kursus

Er du medlem af en klubbestyrelse på en arbejdsplads, sammensætter HK’s kursusafdeling gerne et lokalt kursustilbud til dig og dine kolleger.

Har I behov for at sætte specielt fokus på særlige emner? Eller vil I have tilpasset et kursus, så tidspunkter og fagligt indhold passer bedst muligt ind i jeres strategi og planlægning?

Kontakt Kursusafdelingen for mere information eller HK MidtVest

Arbejdsmiljø Stress

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK