Nu indtager robotterne kommunekontoret

23. november 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Kontorrobotterne kommer! I København klarer robotter allerede dele af løn- og personaleadministrationen. Frigjorte ressourcer skal bruges på at højne kvaliteten af ydelserne, mener HK Kommunal.

I ældreplejen er man i fuld gang med at automatisere arbejdsgangene. Nu er turen kommet til de administrative opgaver i den kommunale forvaltning. For eksempel har man i Københavns Kommune indkøbt sine første kontorrobotter, der kan skrive standardbreve ved blandt andet fratrædelse af medarbejdere. Det skriver Avisen Kommunen.

Robotterne kan ifølge kontorchef i Københavns Kommune, Mads Buch Andersen, udføre simple tasteopgaver, som medarbejderne før brugte timer på.

- Det giver bedre kvalitet og rettidighed, fordi vi kan bruge medarbejderne til i stedet at lave fagligt komplekse opgaver, lyder det fra kontorchefen, der over for Kommunen understreger, at det ikke er planen, at automatiseringen skal resultere i nedlæggelse af stillinger.

Alligevel forventer kommunen at spare over 1 million kroner i 2016 på automatiseringen af løn- og personaleadministrationen.

Ensidig sparedagsorden er uklog

I HK Kommunal understreger næstformand Mads Samsing, at HK’ernes fremtidige rolle under de nye vilkår afhænger af, hvad arbejdsgiverne vil opnå med automatiseringen.

- Jeg mener ikke, det er klogt kun at fokusere på besparelser, men hvis man vil højne kvaliteten ved at frigøre ressourcer, kan vores medlemmer bruge mere tid på borgernære og mere komplekse opgaver, siger Mads Samsing. Han betoner, at HK derfor vil fokusere på at få medlemmerne opkvalificeret.

Standardisering giver dårligere kvalitet

HK Kommunals næstformand advarer i samme ombæring imod, at kommunerne begynder at standardisere flere opgaver, så de kan klares af robothænder i stedet for menneskehænder.

– Det er ikke alt, det giver mening at standardisere og digitalisere. For eksempel var der på et tidspunkt forslag om at standardisere sagsbehandlingen af sygedagpenge i Udbetaling Danmark. Men det ville erstatte det individuelle skøn, som kan tage hensyn til borgerens situation, og derfor kun give dårligere kvalitet, siger Mads Samsing, der fortsætter:

– Robotten skal ikke overtage sagsbehandlingen. Den skal understøtte sagsbehandlingen.

Tillidsrepræsentant i Københavns Kommunes løn- og personaleafdeling, Jeanette Elith, oplyser, at kontorrobotterne endnu ikke har betydet nedlagte stillinger i kommunen.

– Der skal stadig være medarbejdere, der indberetter de oplysninger, robotten skal bruge, og bagefter kontrollerer, at det, den har gjort, er rigtigt. Men om robotterne bliver så dygtige, at de i fremtiden også kan klare de opgaver, er svært at svare på, siger Jeanette Elith til Avisen Kommunen.

Jobcentre står for tur

Jobcentrene er et af de næste trin i Københavns Kommunes digitaliseringsplan, hvor robotterne kan overtage dele af arbejdet med jobplaner, indhentning af lægeerklæringer og registrering af samtaler.

Ifølge en analyse fra tænketanken Cevea kan ni ud af ti HK-opgaver om 10 til 15 år være erstattet af automatisering.

Sådan fungerer en kontorrobot

Kontorrobotter kan blandt andet bruges til at sende standardiserede breve til medarbejdere og borgere. Det kan for eksempel være brev om løntillæg.

Løn- og personaleafdelingen på rådhuset modtager besked fra en af kommunens børnehaver om, at en pædagog i børnehaven skal have tildelt et engangsløntillæg for en særlig indsats.

En medarbejder i løn og personaleafdelingen indtaster tillægget, og hvad det gives for, i lønsystemet.

Så snart informationerne er indtastet, overtager robotten. Den åbner et elektronisk personalekartotek, hvor den skriver alle informationerne ind i et brev, som den gemmer i kartoteket og sender til medarbejderens e-boks med det samme, hvorefter den lukker sagen.

Når medarbejderen åbner brevet, står der, at vedkommende har fået tildelt et engangstillæg, og hvad det tildeles for.

Kilde: Avisen Kommunen

Fag & Fremtid 2016 Forandringer i arbejdslivet Digitalisering

Gæt og vind i vores julekalender

Meld dig til i dag

Gæt og vind i vores julekalender

Meld dig til i dag

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK