50 stk. smørrebrød kostede jobbet

24. november 2016

”Arbejdsgiverne skyder, før de spørger,” siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen, om bortvisningssag.

Foto: Colourbox

Var en medarbejders nej til en kundes bestilling på 50 stykker smørrebrød manglende vilje til at udføre sit arbejde, eller var det en konsekvens af dårlig information, uklare retningslinjer og fravær af ledere at gå til?
Det har retten i Helsingør nu taget stilling til, efter HK Handel har lagt sag an på et medlems vegne mod hendes tidligere arbejdsgiver. Hun blev i 2014 bortvist fra sin arbejdsplads, fordi hun havde afvist en bestilling i det bageri, hun var salgsassistent i.

Arbejdsgiver skal betale 158.848,-

I oktober faldt dommen, der bl.a. holder arbejdsgiveren ansvarlig for, at der ingen nedskrevne regler var om, hvordan medarbejderne skulle afvise ordrer, samtidig med at medarbejderen tidligere havde afvist en ordre, uden at det havde fået konsekvenser. Der var desuden ingen klare regler for, hvornår der skulle inddrages en leder, eller at medarbejderne ikke selv måtte afvise ordrer.
Medlemmet er derfor nu blevet tilkendt en godtgørelse på i alt 158.848,- for bl.a. uberettiget opsigelse, og manglende løn og feriepenge.
- Det er et typisk eksempel på, at arbejdsgiverne skyder først og spørger bagefter, siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen, som ofte oplever, at medarbejderne kommer i klemme på grund af uklare regler på arbejdspladsen.
- Problemet er, at der tit ikke er klare retningslinjer for medarbejderne. Og det er netop det, dommen viser: Hvis ikke der er det, kan arbejdsgiveren ikke klandre medarbejderne for at agere ud fra deres egen sunde fornuft, siger han og fortsætter:
- Arbejdsgiverne må sørge for, at der er klarhed om reglerne, og at der er nedskrevne retningslinjer, så medarbejderne ved, hvad de skal arbejde ud fra. Ellers ved vores medlemmer ikke, om de er købt eller solgt.

Hvis ikke der er klare regler, kan arbejdsgiveren ikke klandre medarbejderne for at agere ud fra deres egen sunde fornuft.
Faglig chef i HK Handel, Kim Jensen

"Sig op eller bliv bortvist"

Et nej til en bestilling på 50 stykker smørrebrød kostede i 2014 en salgsassistent i en bageriafdeling sit job. Medarbejderen havde på en travl arbejdsdag afvist en ekstra bestilling fra en kunde bl.a. af hensyn til den smørrebrødsassistent, der skulle varetage bestillingen. Smørrebrødsassistenten havde alvorlig sygdom i nærmeste familie og var ikke til at kontakte på telefonen. Da medarbejderen derfor ikke havde nogle at spørge, vurderede hun selv, at de bl.a. på grund af manglende bemanding, en i forvejen stor og tidskrævende bestilling og en kollega med et hospitalsindlagt familiemedlem ikke skulle tage flere større bestillinger ind.
Selvom salgsassistenten ikke havde en ansvarsfunktion, havde hun tidligere afvist en lignende bestilling på 70 smørrebrød uden problemer. Samtidig havde butikken ikke retningslinjer for, hvordan, af hvem og hvornår personalet kunne afvise modtagne ordrer, og derfor tænkte hun ikke videre over det.

To dage efter episoden blev hun imidlertid suspenderet, og ugen efter blev hun indkaldt til et møde, hvor hun fik besked om, at hun kunne sige op eller blive bortvist - et møde, der endte med det sidste.

Læs også: Fyret på grund af tricktyv – får nu erstatning