Egon Olsen eller panikshopperen? Kend julens 6 kundetyper

24. november 2016  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

Der er masser af udfordringer ved at arbejde i butik til daglig. Men når 24. december nærmer sig, og den konstante bjældeklang stresser folkemasserne, skal du op på den høje klinge. Nu får du for alvor din sag for.

Illustrationer: Stine Spedsbjerg

Du kender dem nok. De kaotiske, de koordinerede og de krævende. Kunderne viser deres sande jeg ved juletid, når der i paniktimen mellem børnehentning og juletræstænding i gården skal købes både frækt undertøj, Duplo-tog og den seneste Jussi Adler-Olsen-bestseller.
Her får du et overblik over nogle af de kunder, du – måske – kommer til at møde i december.

Tyvstarteren

Køber alle sine julegaver, før du har nået at åbne den første pose pebernødder. Hun vil helst klare gaverne i ro og mag før alle andre og har for længst samlet overtimer til at tage en hel afspadseringsdag, hvor hun klarer hele listen. Der er god sandsynlighed for, at hun er i selskab med en veninde, og at det er deres faste tradition at købe julegaver sammen.

Det omvandrende headset

Opholder sig mere end en halv time i butikken, men bruger 80 procent af tiden på at snakke ind i sit hvide headset, mens hun konfererer med sin søster eller mand om, hvilken farve de nye sko til familiens unger skal være. Får under samtalen også vendt sin seneste weekendtur til London, sin dumme chef og tre-fire andre private emner, før hun får møvet sig op til kassen.

The Mastermind

Julehandlens svar på Egon Olsen. Alt er timet og tilrettelagt. På tre timer rammer han syv butikker og slipper afsted med byttet næsten uden julestress. Han har brugt adskillige aftener på at indøve ruten mellem butikkerne, og ved præcis, hvilket Star Wars Lego nevøen ønsker sig, så chancen for, at noget skal byttes, er minimal.

Den usikre

Bambi på glatis - på juleshopping. Forvirringen lyser ud af kunden, der mest af alt drømmer sig hjem til sofaen med en kop varm gløgg. Som ekspedient kommer du for alvor på prøve, når du skal tolke hans behov, prisramme og stil - men du kan redde ham og hele familiens jul, hvis du lykkes med opgaven og sikrer, at konen ikke for tredje år i træk ender med en ny bh i forkert størrelse.

Den paniske

Det er den 22. december. For langt de fleste er gaveshoppingen for længst overstået, og juleroen er så småt ved at sænke sig. Men den paniske kunde er først lige gået i gang.
Nu står han på Kongens Nytorv og kigger med stresssved under armene på Magasin Du Nords prægtige facade. Om lidt træder han ind.
Der er ikke tid til at diskutere, hvilken bog svigermor mon ønsker sig. Hun skal bare have nummer et på bestsellerlisten. Kan du tænke hurtigt, kan du redde hans juleferie - og ellers kan du sikkert få en overfusning.

Netshopperen

Den eneste julekunde, der foretager indkøb i tennissokker og underdrenge. Du møder ham formentligt kun, hvis du arbejder i posthuset, hvor han slæber afsted på uhandy papkasser i alskens størrelser. For julefredens skyld krydser vi fingre for, at han ikke taber den lysebrune Royal Copenhagen-æske.

Og når du så juleaften endelig kan slappe af i familiens skød - hvis du da ikke er på arbejde - så glæd dig over, at omkring 4 procent julegaver bliver byttet, så kunderne kommer tilbage lige om lidt.

Rigtig god jul

Kilder:

Handel

Sådan shopper vi i julen

Selvom de fleste mennesker både får og giver julegaver, så er der stor forskel på, hvordan det gribes an. En ny undersøgelse fra Analyse Danmark for Magasin viser fx, at 11 procent af mændene først køber deres julegaver efter 20. december, mens det kun er 2 procent af kvinderne, der er lige så sent ude.
At det generelt er kvinderne, der er i front, når det kommer til gaveindkøbet, er der ingen tvivl om. De står for 74 procent af købsbeslutningerne i de danske hjem, og julegaverne er ingen undtagelse. Samtidig er de ude i bedre tid: Halvdelen af kvinderne starter ræset i november, mens det er mindre end en tredjedel af mændene, der gør det.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK