Skatteministeriet: Skat slipper for milliardbesparelser

24. november 2016  |  HK SKAT  |  HK Stat  |

Ulla og Aase

Ulla Fabricius og Aase Gjerlevsen er formand og næstformand for de 1500 HK-ansatte i Skat. Det var i september en tur forbi skatteminister Karsten Lauritzens kontor for at fortælle ham, hvorfor det er så vigtigt at droppe de planlagte milliardbesparelser og investere massivt i Skat.

Skat slipper for omprioriteringsbidraget og dermed en besparelse på 1,7 milliarder kroner over de kommende år. Det bekræfter Skatteministeriet. Det har dog ikke været muligt for HK Stat at se aftalen.

Er der 5 milliarder kroner til at forbedre det kriseramte skattevæsen? Eller er der kun 3 milliarder?

Det simple spørgsmål har de seneste dage vist sig at tage tid at svare på for presseafdelinger i både Skatteministeriet og Finansministeriet.

Samtidig med finansloven lavede regeringen i fredags en aftale, der skal opbygge "et nyt skattevæsen". Det lykkedes ikke at finde alle de 6,7 milliarder, som skatteminister Karsten Lauritzen havde lagt op til i sin plan, men der blev med finansloven afsat 5 milliarder kroner over de kommende 4 år.

På regeringens finanslovsforslag var der dog samtidig lagt op til at fortætte de massive grønthøsterbesparelser, og derfor var der i HK Stat stor spænding om, hvor mange penge, der reelt er til at rette op på krisen.

Et spørgsmål om 1,7 milliarder

Og det er ikke småpenge, det drejer sig om. HK Stat har regnet ud, at Finansministeriets planlagte besparelser hos Skat i perioden 2017-2020 samlet løber op i 1,7 milliarder kroner.

Penge, der altså ikke kan bruges til at kontrollere snydere og sikre den danske statskasse mod svindel, og sikre at Skat overholder loven.

Rita Bundgaard kritiserede i august, at regeringen vil give med den ene hånd og tage penge fra Skat med den anden, og at det billedet af et finansministerium, der er helt ude af trit med, hvor alvorlig situationen er.

Læs også: HK Stat: Regeringen giver penge til Skat med den ene hånd og tager med den anden

I sidste uge sagde skatteministeren til HK Statbladet, at nedskæringerne er  taget af bordet, og de nye milliarder er penge, der lægges ovenpå i forhold til det nuværende niveau.

Læs også: Skatteminister: Bred aftale om 1.000 nye skattefolk på vej

Og Skatteministeriets presseafdeling bekræftede i går, at 'omprioriteringsbidraget for Skat er annulleret og pengene tilbageføres' (til Skat, red.).

- Det lyder jo godt. Det siger sig selv, at der er en meget stor forskel i, om der er 3 eller 5 milliarder kroner til at komme i gang med oprydningen. Men vi er meget spændte på, hvordan aftalen lyder, siger Ulla Fabricius, der er formand for de cirka 1.500 HK-ansatte i Skat.

Findes det på skrift?

Der står ikke noget om, at besparelserne i Skat er annulleret, i hverken aftalen om "Et nyt skattevæsen" eller i finanslovsaftalen.

HK Statbladet har derfor bedt både Skatteministeriet og Finansministeriet om at se den aftale på skrift, hvor det er beskrevet præcis hvordan, Skat slipper for besparelser og omprioriteringsbidrag.

Fakta om omprioriteringsbidraget

Omprioriteringsbidraget er regeringens ord for hvert år at tage 2 procent af de statslige budgetter. Tidligere var uddannelses- og kulturområderne undtaget, men fra 2015 blev de også omfattet af besparelserne. Det vil sige, at alle statens arbejdspladser hvert år skal levere en besparelse på 2 procent. Tidligere var også kommunerne omfattet af et omprioriteringsbidrag på en procent om året, men det blev afskaffet i sommeren 2016. HK Stat arbejder politisk for at få fjernet omprioriteringsbidraget.

Klar tale: "2.000 nye" betyder 1.000 flere

Skatteplanen betyder 'op til 2.000 nye medarbejdere’ skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse, men her har ministeriet talt alle dem med, der skulle have været sparet væk. Det skal forstås sådan, at der kommer cirka 1.000 flere medarbejdere, end de 6.000, der er i dag, forklarer ministeriets presseafdeling.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK