Ingen chefer vil med NaturErhverv-styrelsen til Als

29. november 2016  |  HK Stat  |

dansk kornmark

- Når over halvdelen af NaturErhvervstyrelsens medarbejdere på kort tid forsvinder, er det et gigantisk kompetence- og videntab. For få år siden fusionerede Plantedirektoratet, Fiskeridirektoratet og FødevareErhverv. Nu skulle frugterne høstes, men i stedet deles styrelsen igen. Det har medarbejderne meget svært ved at forstå, siger næstformand i HK Stat Peter Raben.

83 HK-ansatte og i alt op mod 200 medarbejdere i NaturErhvervstyrelsen fik torsdag deres fyreseddel. 25 medarbejdere og ingen chefer vil flytte med. Det store videntab er dybt bekymrende, for det kan koste dyrt, advarer HK Stat.

83 HK'ere og i alt op mod 200 medarbejdere fik torsdag den 24. november fyresedlen i NaturErhvervstyrelsen. Styrelsen flytter 376 stillinger til Augustenborg på Als, og de sidste af de flytteramte medarbejdere skal stoppe i København med udgangen af maj næste år.

Bølge af opsigelser

Ud af de 376 job, der skal flytte til Augustenborg, har 25 nu sagt, at de vil flytte med jobbet til Als. Mange af styrelsens medarbejdere har dog allerede fået nyt job. Siden flytteplanerne blev kendt sidste år, har styrelsen oplevet en regulær bølge af opsigelser. Også blandt de medarbejdere, der ellers ikke skal flytte med.
Ingen fra direktionen flytter med til Augustenborg. Heller ingen enhedschefer vil med, og ifølge styrelsen flytter "stort set ingen" teamledere med.

Siden flytteplanerne blev kendt sidste år, har styrelsen oplevet en regulær bølge af opsigelser, og i løbet af halvandet år forventer styrelsen at vinke farvel til over 500 medarbejdere, oplyser arbejdspladsens HK-klub.

- Hele ledelsen – fra direktør til teamledere – i Augustenborg er ny, og den skal kontrollere støtte for milliarder med helt nye medarbejdere. Det er dybt, dybt bekymrende for løsningen af styrelsens opgaver. Styrelsen har allerede undskyldt, at flytningen kan give forsinkelser i udbetalinger til landbrug, fiskere og andre, der modtager tilskud. Hvis vi taber EU-støtten på gulvet, kan det ende med at koste statskassen mange millioner – i værste fald milliarder, siger Ulla Moth-Lund Christensen, der er formand for HK Stat i Hovedstaden.

Troels Lund: Helt efter planen

Troels Lund Poulsen har som erhvervs- og vækstminister udtalt, at udflytningen går helt efter planen.

- Udflytningen af statslige arbejdspladser har på alle måder vist sig som en succes. Vi skaber nye job og basis for yderligere vækst i vores landdistrikter – samtidig med, at vi flytter vigtige institutioner for både borgere og virksomhederne tættere på deres hverdag. Udflytningen går helt efter planen, udtalte den nu tidligere erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen i oktober i en pressemeddelelse.

Mangel på respekt for borgere og offentligt ansatte

I HK Stat understreger næstformand Peter Raben, at det er helt afgørende at se på konsekvenserne af de flytninger, der er gennemført.

- Det er simpelthen mangel på respekt for både berørte borgere og for de offentligt ansatte at sige, at alt ved flytningen er en succes. Flytningen af statslige arbejdspladser er jo samtidig en spareøvelse. Regeringen har fra starten givet sin udflytning svære vilkår ved kun at dække omkring halvdelen af udgifterne, og derfor bliver det ekstra svært at indhente det enorme videntab, der opstår, når så mange dygtige medarbejdere stopper på kort tid.

- Det har intet med Jylland-København at gøre. Der er ansat mange dygtige folk på Als, men det samme ville ske, hvis de flyttede den anden vej. Vi frygter, at det på en række områder kan få alvorlige konsekvenser for de borgere og virksomheder, som de statsansatte arbejder for at betjene, og det er beskæmmende, at ansvarlige politikere systematisk negligerer de store udfordringer, deres medarbejdere i staten sidder med. Samtidig er det helt skævt, at de samme politikere udsulter landområderne ved at skære ned på stort set alle uddannelser, siger Peter Raben.

Hør indslag med Peter Raben i DR P4 København Morgen 29. november 2016 – om udflytning

Fakta om tilskud til landbrug mv.

De danske landmænd får hvert år 7 milliarder kroner i landbrugsstøtte. Men når de ikke overholder reglerne, og EU smækker kassen i, ender regningen hos de danske skatteydere. Tidligere har statskassen blandt andet måttet betale 750 millioner kroner, som EU-domstolen besluttede, at Danmark ikke får retur fra EU på grund af fejl.

Læs på tv2.dk: Landmænd beholder penge - du har betalt regning

Fakta: Halvdelen af styrelsen flytter

NaturErhvervstyrelsen skal flytte 392 arbejdspladser fra København til Sønderjylland, svarende til cirka halvdelen af de arbejdspladser, der hidtil har været placeret i NaturErhvervstyrelsen i København.
376 arbejdspladser skal flyttes til Augustenborg på Als, mens 16 skal til Tønder.

Kilde: naturerhverv.dk