Ny regering presser velfærden

29. november 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Dårligere offentlig service og tvangsudliciteringer øger uligheden og gavner kun de færreste danskere, mener HK Kommunal om det nye regeringsgrundlag.

’For et friere, rigere og trygt Danmark’. Det er titlen på det fundament, Venstre, Liberal Alliance og de Konservative agter at regere Danmark på. Overskriften på regeringsgrundlaget giver ifølge HK Kommunals formand, Bodil Otto, ganske god mening.

- Med den nye regering kan vi se frem til, at nogle bliver både friere, rigere og mere trygge. Det gælder for eksempel de økonomisk set mest velpolstrede danskere. Og så gælder det nogle af de private virksomheder, der forsøger at tjene penge på privatiserede offentlige velfærdsydelser, lyder det fra Bodil Otto.

HK Kommunal-formanden henviser til regeringsgrundlagets ord om, at ’den offentlige sektor skal fylde mindre i fremtiden’. Det kommer blandt andet til udtryk i intentioner om beskæring af overførselsindkomster, skattelettelser og i en stigning i det offentlige forbrug på 0,3 procent.

Offentlig minusvækst

En sådan minimal vækst i det offentlige forbrug betyder ifølge Bodil Otto i den virkelige verden minusvækst og beskæringer på velfærden.

- 0,3 procent er langt fra de 0,6 procent, som ifølge Finansministeriet er den vækst, der er nødvendig bare for at kunne holde trit med udgifterne til et stigende antal ældre medborgere. Velfærden bliver yderligere presset, når regeringen så samtidig skal finde offentlige penge til for eksempel skattelettelser og mere militær, siger Bodil Otto, der med regeringsgrundlaget forudser et mere ulige og usammenhængende Danmark.

Ifølge AE-Rådet (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd) svarer de 0,3 procent reelt til en besparelse på omkring 14 milliarder kroner i 2025.

Konsekvensen af trepartiregeringens udmeldinger bliver dårligere standarder i det offentlige, forudser Bodil Otto. Hun frygter på den baggrund, at endnu flere vil vælge private løsninger på bekostning af den offentlige velfærd.

- Det er for mig at se en skidt udvikling, for det er på mange måder de fælles løsninger, der binder vores samfund sammen. For regeringen er det derimod en del af målet at lade private firmaer overtage en række velfærdsydelser, siger Bodil Otto.

Private løsninger dumper

HK Kommunals formand henviser til, at regeringen vil konkurrenceudsætte flere velfærdsområder i kommuner og regioner gennem obligatoriske måltal.

- Problemet med sådanne tvangsudliciteringer er, at private løsninger mange steder har vist sig ikke at virke for borgerne i et moderne velfærdssamfund. På områder som for eksempel hjemmepleje og beskæftigelsesindsats har vi gennem de senere år set en række eksempler på, at private har fejlet fuldstændigt, mens andre er gået konkurs, hvorefter den enkelte kommune har skullet løse opgaven med få timers varsel, siger Bodil Otto.

Ny international forskning har derudover vist, at de økonomiske gevinster ved udliciteringer de senere år er svundet ind til næsten ingenting.

Politik Jura

Gæt og vind i vores julekalender

Meld dig til i dag

Gæt og vind i vores julekalender

Meld dig til i dag

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK