Ny næstformand vil udvikle fag med styrket regional indsats

30. november 2016  |  MidtVest  |

40-årige Cristina Hedegaard Kildevang fra Hospitalsenheden Vest vil som ny næstformand for DL udvikle faget ved blandt andet at styrke den regionale indsats.

- Jeg vil gerne være med, hvor informationerne gives og beslutningerne tages, og jeg vil kæmpe for faget. Lægesekretærerne skal udbygge deres rolle som administrative nøglepersoner i sundhedsvæsenet.
Sådan siger Cristina Hedegaard Kildevang, der i midten af november på et ekstraordinært delegeretmøde blev valgt som ny næstformand for Danske Lægesekretærer, DL.
Ny formand blev Nathali Schaap Degn fra Regionshospitalet Randers, da Soile Friis valgte at gå af i utide. Årsagen var, at formandsposten i DL er et deltidshonoreret hverv, og Soile Friis har været nødt til at lægge flere kræfter i sit arbejdsliv og sit privatliv.
Mens Nathali Schaap Degn var eneste kandidat til formandsposten, var der kampvalg om hvervet som næstformand. Kampvalget kom som en overraskelse. På forhånd havde kun Cristina Hedegaard Kildevang annonceret, at hun kandiderede. Men Helene Lilliebjerg, Sjællands Universitetshospital Roskilde og tidligere formand for DL Elever, valgte også at stille op til posten som næstformand.
Det blev imidlertid Cristina Hedegaard Kildevang, der sejrede med 24 stemmer mod 21. I alt 45 deltog i det ekstraordinære delegeretmøde i København.

Stærkere regionsbestyrelser

Cristina Hedegaard Kildevang

- Vi skal have den plads, som det administrative naturligt giver. Jeg har blandt andet meget tanke på digitalisering, og hvordan vi sætter vores kompetencer i spil i forhold til det, siger Cristina Hedegaard Kildevang.

Flere spørgsmål på delegeretmødet gik på, om to midtjyder kan dække hele landet?
Både Nathali Schaap Degn og Cristina Hedegaard Kildevang vil gerne styrke DL’s regionsbestyrelser. Regionsbestyrelserne skal kommunikere lægesekretærernes synspunkter ud til omverdenen lokalt og regionalt.
I Region Midtjylland er regionsbestyrelsen kommet i nærkontakt med et medlem af regionsrådet. De giver medlemmet viden om lægesekretærernes arbejde.

Nye opgaver

Cristina Hedegaard Kildevang vil desuden som en del af det nye formandskab for DL være med til at udvikle lægesekretærernes arbejdsfelt.
Holdningen er, at de rette kompetencer skal bruges til de rette opgaver og, at lægesekretærerne skal tage sig af det administrative.
Lægesekretærer på Sjælland og i Hovedstaden bekymrer sig i øjeblikket meget over det nye it-system Sundhedsplatformen. Mange frygter, hvad det kommer til at betyde for jobbene og for arbejdet.
Cristina Hedegaard Kildevang forstår frustrationerne. Hun henviser til, at lægesekretærer i andre dele af landet også har oplevet, at ny teknologi skabte usikkerhed.
- For eksempel var kollegerne på røntgenafdelingen i Holstebro bange, da de fik talegenkendelse, TGK. Skrivearbejde forsvandt. Men i dag er der ikke færre ansatte end tidligere. De har overtaget andre opgaver, for eksempel at passe lægernes vagttelefon, beretter hun.

I gang med uddannelse

Cristina Hedegaard Kildevang har fået interesse for det faglige arbejde gennem hvervet som tillidsvalgt.
Hun lod sig vælge som tillidsrepræsentant, da hun var på en lille afdeling i Ringkøbing. I dag er hun fællestillidsrepræsentant for lægesekretærerne på Hospitalsenheden Vest i Holstebro og Herning.

Ved siden af arbejdet på Ortopædkirurgisk Afdeling er hun i gang med en akademiuddannelse i ledelse. Og hun ser gerne, at flere lægesekretærer udvikler deres kompetencer gennem kurser og efteruddannelse.

Cristina Hedegaard Kildevang

• Lægesekretær hos Hospitalsenheden Vest, Ortopædkirurgisk Afdeling i Holstebro og Herning
  • Næstformand i Hoved-MED udvalget i Hospitalsenheden Vest siden 2015
  • Bestyrelsesmedlem DL siden 2014