HK sikrer markant uddannelsesløft i jobindsatsen

01. december 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

En stor pose penge og op mod 550 ekstra kompetencegivende uddannelsesmoduler står fra 2017 klar til de ansatte på jobcentrene.

Virksomhedssamarbejde, kommunikation og karrierevejledning er blandt de nye, kompetencegivende efteruddannelser, mange medarbejdere i beskæftigelsesindsatsen kommer til at stifte bekendtskab med i det nye år.

Sammen med socialrådgiverne er det nemlig lykkedes HK Kommunal at overbevise Beskæftigelsesministeriet om, at der skal øremærkes penge til at fremtidssikre beskæftigelsesfagligheden. Resultatet er, at ministeriet i 2017 afsætter op mod seks millioner kroner til hundredvis af uddannelser på diplom- eller akademiniveau på professionshøjskolerne.

Reformbølge kræver handling

I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing, mere end tilfreds med, at fagforeningen har sat sit solide aftryk på, hvordan Beskæftigelsesministeriets Styrelse for Arbejdsmarked og rekruttering (STAR) fremover skal anvende de mange uddannelsesmillioner.

- Beskæftigelsesområdet befinder sig i en massiv omstilling, hvor den ene reform har afløst den anden. Det er stort set sket uden, der er fulgt op med reel kompetenceudvikling, siger Mads Samsing.

Fokus på virksomheder og kommunikation

Faktisk har halvdelen af HK’s medlemmer på beskæftigelsesområdet ikke fået kompetencegivende uddannelse i 10 år eller mere, forklarer han og fortsætter:

- Derfor er det godt og nødvendigt, at vi har fået overbevist styrelsen om, at videreuddannelse er andet og mere end småkurser, temadage og lokalt forankrede kurser, som hidtil har været prioriteret. Jeg er ikke i tvivl om værdien af det uddannelsesløft, der nu er aftalt med fokus på den virksomhedsrettede indsats og på udviklingen af den enkelte borger.

Pengene til det nye fokus på et kompetencegivende uddannelsesløft kommer fra de 25 millioner kroner, ministeriet årligt har afsat til videreuddannelse af medarbejdere på jobcentre og i a-kasser.

HK Kommunal følger op på de konkrete muligheder for kompetencegivende uddannelse til medarbejdere, der arbejder med forsikrede ledige, når professionshøjskolerne inden for forventet kort tid åbner for tilmeldinger.

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked