Din HK-klub fik ny styrke

05. december 2016  |  Midt

Klubberne er en vigtig hjørnesten i HK Kommunal Midt’s medlemsdemokrati. Derfor er sektformand Pia Tørving stolt over den flotte opbakning til det netop afholdte kursus for klubbestyrelser. Her var der både demokrati, networking, vinderkultur, det gode arbejdsliv og lønforhandling på programmet.

Klubberne spiller en meget stor rolle i vores demokrati, fordi de med deres helt lokale engagement og aktiviteter er meget tæt på det enkelte medlem. I klubben møder du andre medlemmer, du kan spejle dig i, dele erfaringer med og lære nyt af. Det var derfor dejligt at se, at næsten alle vores klubber var repræsenteret imellem de 130 deltagere, der deltog i klubbestyrelseskurset.

- Vi har fået dejligt positive tilbagemeldinger på dagene, der både bød på fælles inspiration og på arbejde i grupper og klubber. Jeg er sikker på, at vi vil se endnu stærkere arbejde i klubbestyrelserne, når de tager den nye viden med sig tilbage fra kurset. Vi fik også sat god fokus på vores Faglige netværk, som vi skal have flere medlemmer til at bruge aktivt.

”Større samhørighed – og fælles handleplan”

Tanja Bjerg, der er tillidsrepræsentant på Psykiatrisk Afdeling Middelfart, oplever, at kurset styrker fællesskabet og dermed arbejdet i klubbestyrelsen:
   - Jeg har fået større samhørighed i min klubbestyrelse, da vi er fire afsted, altså næsten alle. Her når vi noget af det, vi ikke når i hverdagen. Blandt andet har vi fundet ud af, hvordan vi bedre kan udnytte hinanden i hverdagen. Både fordi vi har lagt en handleplan, og fordi jeg har fundet ud af, hvad vi kan dele med bestyrelsen og uddelegere. Nu kan jeg bruge bestyrelsen mere, så jeg ikke står helt så alene. Det giver flere ressourcer til klubbens arbejde, siger hun og nævner et konkret eksempel, hvor klubben vil være mere aktiv efter kurset:
   - Vi skal se på, om vi kan skabe større åbenhed om vores lønforhandling. Hvis vi for eksempel kan sætte fokus på, hvad folk har fået i løn og ud fra hvilke kriterier, så kan alle se, hvad vi honorerer. Vi vil samtidig gerne se på, om vi kan ændre måden, vi forhandler løn på, så vi kan få noget mere nærhed i forhandlingen.

”…dejligt, at klubkursus bliver prioriteret”

Kasper Ejlertsen er fællestillidsrepræsentant i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen Odense Kommune, og han synes, det ”...er dejligt, at der bliver prioriteret et kursus for klubberne. Det skaber både et bedre internt samarbejde i klubben, fordi vi lærer hinanden bedre at kende, men også et større samarbejde mellem klubberne, da vi får netværket og mødt hinanden”, siger han og fortsætter:

Vi har denne gang fået mere input til, hvordan vi kan skabe et bedre samarbejde internt i klubbestyrelsen, så vi kan bruge kræfterne bedre til at skabe værdi for medlemmerne. Det har vi ved at lægge en handleplan, som vi kan følge op på, så vi får skabt struktur og et fælles mål at arbejde mod. Samtidig har vi lært vores egne og de andre bestyrelsesmedlemmers svagheder og styrker bedre at kende, så vi kan opnå mest mulig medlemsværdi sammen.

- Vi fik også netværket mere med konsulenterne fra HK, så det bliver nemmere at udnytte deres viden og kompetencer, når vi skal bruge det til at hjælpe medlemmerne. Både ved problemer, men også som styrkelse i hverdagen – fx omkring kurser og lign.

Program for klubbestyrelseskurset

På kurset for klubbestyrelser var der bl.a. følgende temaer på programmet:

// Arbejde i egne klubbestyrelser, herunder udarbejdelse af en handlingsplan

// Træning – i trygge rammer i ”laboratoriet” (bl.a. mødet med medlemmerne, planlægning af besøg osv.)

// Faglige netværk: Hvad kan vi gøre for at få dem brugt mere?

// ”Sammen skaber vi det gode arbejdsliv”

// Troels Bech om ”Vinderkultur – Relationer, samarbejde, resultater”

// Det gode lønforhandlingsforløb

// Klubberne i samarbejde

Medbestemmelse HK-medlemmer

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK