Har du og dit arbejdsmiljø det godt (nok)?

05. december 2016  |  Midt

Vi skal være længere og længere tid på arbejdsmarkedet. Det stiller nye krav til vores arbejdsmiljø, hvor vi skal blive bedre til at forebygge nedslidning og psykiske belastninger. NNF og HK Handel Midt inviterede i fællesskab arbejdsmiljørepræsentanter til temadag om emnet.

Der er mange arbejdspladser, hvor der er maksimal belastning på medarbejderne både fysisk og psykisk. Det holder simpelthen ikke i det lange løb. Slet ikke når det lange løb bliver temmelig langt med udsigten til endnu flere år på arbejdsmarkedet.

-  Det skal vi stille skarpt på, hvilket vi her gjorde sammen med NNF, hvor mange medlemmer har de samme problemer med fysisk nedslidning og et psykisk arbejdsmiljø under pres, fortæller Pia Thurøe, sektorformanden for HK Handel Midt, om baggrunden for den fælles arbejdsdag om emnet arbejdsmiljø.

Trends og tendenser omkring arbejdsmiljøet

Arbejdsmiljørepræsentanter fra NNF og HK Handel til temamøde om arbejdsmiljø

Første mand ved tavlen var Lars Brandt, der er ledende overlæge ved Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik på OUH. Han gav en interessant opdatering på de trends og tendenser, som forskerne oplever omkring arbejdsmiljøet i disse år. Han fortalte samtidig om arbejdsmiljøklinikkens arbejde og muligheden for at integrere den i det praktiske arbejde med arbejdsmiljøet – f.eks. i form af det såkaldte fremskudte ambulatorium, der kommer ud til medarbejdere og på virksomheder.
Klinikkens forskning viser bl.a., at der i service- og omsorgsfag, hos SOSU’er, blandt HK’ere og undervisere er en tendens til stress, mens mere fysiske jobs giver flere problemer med bevægeapparatet:

Symptomerne på stress er mange forskellige og kan være både fysiske og psykiske, hvor du begynder at glemme ting og føler, at det kører rundt i hovedet. Måske begynder du også at blive trist eller miste glæde.

- Så vær opmærksom på disse symptomer hos kollegaer – og hos jer selv. Tøv ikke med at kontakte os eller henvende jer med jeres medarbejdere eller kolleger, lød opfordringen fra Lars Brandt.

Arbejdstilsynets hvem, hvad og hvor

Næste gæst var Troels Sørensen fra Arbejdstilsynet, der gav et indblik i, hvad Arbejdstilsynet arbejder med og har fokus på. Han havde flere gode råd til et godt arbejdsmiljø – med tilsynsbrillerne på:
  1) ledelsen skal tage ansvar – arbejdsmiljø skal være noget, vi vil – ikke skal
  2) lav en god APV
  3) lav en registrering af nærvedsulykker, så I får det samlede billede

- Arbejdstilsynet skal selvfølgelig komme uanmeldt på besøg i virksomheder, så vi kan få det reelle af arbejdspladsen, og vi beder om at tale med arbejdsmiljørepræsentanten, når vi er på en virksomhed, fortalte Troels Sørensen, der samtidig gennemgik de forskellige reaktionsformer, som Arbejdstilsynet har at arbejde med – fra strakspåbud over rådgivningspåbud til bøder ved grove overtrædelser. Hertil kommer en smiley-ordning, der belønner virksomheder uden udestående med Arbejdstilsynet.

Gode råd omkring funktionsnedsættelse og fastholdelse

Dagens tredje oplægsholder var Susanne Kroghøj Ellegaard fra Specialfunktionen Job & Handicap.
Hun fortalte om de muligheder, der er for at søge, hvis man har en funktionsnedsættelse og som gør det svært at fastholde sit arbejde. Det kan for eksempel være med hjælpemidler eller en mentor, der kan være en hjælp til at fastholde arbejdet. Susanne talte bl.a. om:
Mentor, personlig assistance, hjælpemidler, arbejdsredskaber og Isbryder-ordningen.

§ 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et velfungerende  arbejdsmarked ved
1) bistå arbejdssøgende med at få arbejde,
2) give service til private og offentlige arbejdsgivere, der søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i beskæftigelse,
3) bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig selv og deres familie, og
4) støtte personer, der på grund af begrænsninger i arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde
Har du en kollega med eller har du selv en funktionsnedsættelse, så kan det kun anbefales at kontakte dit jobcenter eller din lokale fagforening for at høre om dine/jeres muligheder for at blive på arbejdsmarkedet.

Se mere på http://bmhandicap.dk/da.aspx

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK