5.000 nordjyske HK’ere fik besøg om deres arbejdsmiljø

06. december 2016  |  Nordjylland  |

Med besøg på en lang række arbejdspladser har HK Kommunal Nordjylland sat gang i kampagnen ’Sammen skaber vi det gode arbejdsliv’

Sagsbehandler hos Jobcenter Hjørring Inger Christiansen (th) er én af omkring 5.000 nordjyske HK’ere i kommuner og region, der har fået besøg fra HK om det psykiske arbejdsmiljø. Tillidsrepræsentant Karina Lund Kristensen viderebragte materialer og smågaver fra HK.

- Det psykiske arbejdsmiljø er SÅ vigtigt, og det er super fint, at HK Kommunal nu sætter fokus på det.

Inger Christiansen, medarbejder hos Jobcenter Hjørring, er én af omkring 5.000 nordjyske kommunalt og regionalt ansatte HK’ere, der i løbet af de sidste to uger af november fik besøg af tillidsrepræsentant og faglige HK-medarbejdere.

Besøgene markerede starten på HK Kommunals kampagne ’Sammen skaber vi det gode arbejdsliv, ’ der netop sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø.

- Presset fra store arbejdsmængder går ud over det personlige overskud. Og netop i mit job som sagsbehandler på sygedagpengeområdet, hvor jeg møder mange skæbner, er det nødvendigt med personligt overskud. Det er absolut godt med mere fokus på det psykiske arbejdsmiljø, siger Inger Christiansen.

- Det er rigtig vigtigt, at det psykiske arbejdsmiljø kommer på dagsordenen og bliver italesat, siger Karina Lund Kristensen, der er tillidsrepræsentant for arbejdsmarkedsområdet i Hjørring Kommune.

I løbet af de to uger har hun talt med de 96 kolleger, hun repræsenterer, givet dem lidt læsestof om kampagnen sammen med smågaver – blandt andet en æske chokolade, julegaven fra den lokale HK-klub.

- Dialogen med den enkelte kollega er vigtig, fordi vi alle sammen har forskellige oplevelser med det psykiske arbejdsmiljø. Derfor skal vi også have samtaler om, hvad der er vigtigst for de enkelte teams, siger Karina Lund Kristensen.

Ekstra fokus på det psykiske arbejdsmiljø vil uden tvivl betyde, at kolleger kommer ud af busken og går til tillidsrepræsentanten, når det gør ondt, mener hun.

- Vi skal gøre problemer synlige og finde løsninger
En undersøgelse, som HK Kommunal har lavet, viser at syv ud af ti HK’ere i nordjyske kommuner og regionen oplever symptomer på stress.

- Vi bliver nødt til at gøre problemerne synlige. Vi er nødt til at råbe højt nu, siger formand for HK Kommunal Nordjylland Katharina Hauge Antonsen.

Hun var selv med på mange arbejdspladsbesøg og fik talt med rigtig mange kolleger:

- Det var godt at høre, hvordan kollegerne oplever det psykiske arbejdsmiljø. Der er ingen tvivl om, at arbejdsmængden er det store problem.

Inden jul bliver de mange indtryk fra samtalerne på arbejdspladserne samlet til en plan for, hvad der videre skal ske.

- Kampagnen om ’det gode arbejdsliv’ fortsætter hele næste år med forskellige initiativer. Blandt andet skal jeg ud og tale med beslutningstagerne i kommuner og region og på de enkelte arbejdspladser skal trioen af tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledere i sving med at finde løsninger – sammen med kollegerne, siger Katharina Hauge Antonsen.

- For nok vil vi råbe højt om problemer med det psykiske arbejdsmiljø, men vi vil også være med til at vise veje til løsninger, understreger hun.

Læs mere om HK Kommunals kampagne

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK