En enkelt fridag kan mindske rygsmerter

07. december 2016  |  HK Handel  |  Magasinet Arbejdsmiljø |

Fuldtidsmedarbejdere i supermarkeder oplever en stigende grad af ondt i ryggen fra den ene arbejdsdag til den anden, når de har flere arbejdsdage i træk. En enkelt fridag ser dog ud til at være nok til at komme sig igen.

Foto: Colourbox

En ny dansk undersøgelse viser, at butiksansattes rygsmerter bliver værre for hver dag, de løfter i deres arbejde. Men undersøgelsen viser også, at en enkelt fridag kan have stor gavn i forhold til at nedsætte smerterne. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø i deres seneste udgave.
Undersøgelsen, der er udarbejdet af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), er bygget på oplysninger fra 95 fuldtidsmedarbejdere i 51 danske butikker. Den viser bl.a., at flere arbejdsdage i træk og en større samlet løftemængde på den enkelte arbejdsdag øger graden af rygsmerter den efterfølgende morgen.

Over 1.200 kg løft om dagen

De ansatte, der deltog i undersøgelsen, løftede i gennemsnit hver dag over 1.200 kg på en 8,5 timer lang arbejdsdag. Forskerne kunne konstatere, at medarbejderne havde mere ondt i ryggen morgenen efter en arbejdsdag sammenlignet med efter en fridag, og at smerten i ryggen hobede sig op, når medarbejderne havde flere arbejdsdage, der lå direkte i forlængelse af hinanden.
– Vi kan se, at flere arbejdsdage i træk øgede graden af rygsmerter fra dag til dag. Men blot en enkelt fridag så ud til at være nok til at få rygsmerten tilbage på samme niveau som før arbejdsdagene, siger professor Lars L. Andersen fra NFA, som har ledet forskningsprojektet.

HK Handel, Dansk Erhverv og Netto står sammen med NFA bag undersøgelsen, der på længere sigt skal bruges til en ny vejledning om løft og arbejdsstillinger.

51 danske butikker med i ny undersøgelse

Det er velkendt, at fysisk hårdt arbejde med meget løftearbejde øger risikoen for smerter i muskler og led. De fleste tidligere undersøgelser om løftearbejde og rygsmerter er baseret på spørgeskemaer, hvor medarbejderne selv har svaret på spørgsmål om, hvor meget, hvor ofte og hvordan de løfter. I en ny undersøgelse er forskerne nu gået andre veje og har i stedet indhentet information direkte fra butikscheferne i 51 danske supermarkeder om, hvor meget den enkelte medarbejder løfter. Butikscheferne oplyste forskerne om den enkelte medarbejders daglige arbejdstid, og hvor mange forskellige paller med varer medarbejderen havde håndteret dag for dag i løbet af 3 uger. I alt 95 medarbejdere på fuld tid med dagligt løftearbejde medvirkede i undersøgelsen. Hver morgen og aften modtog de en sms-besked fra forskerne, hvor de blev bedt om at vurdere graden af rygsmerter på en skala fra 0 til 10. Forskerne koblede informationerne om løftearbejdet fra butikscheferne sammen med sms-svarene fra medarbejderne.

Kilde: Andersen LL, Fallentin N, Ajslev JZN, Jakobsen MD, Sundstrup E. Association between occupational lifting and day-to-day change in low-back pain intensity based on company records and text messages. Scand J Work Environ Health – online first. doi:10.5271/ sjweh.3592

Råd & Støtte: Fysisk arbejdsmiljø, løft og arbejdsstillinger

BAR Handel: Gode råd om løft og arbejdsstillinger

Din krop Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK