Tidsmiljø går på tværs af faggrænser

07. december 2016  |

Næsten 200 sygehusansatte fra mange forskellige fag var klar, da Hospitalsenhed Midt og HK bød på workshop i tidsmiljø. Senere den dag var de også klar i Herning.

200 ansatte fra vidt forskellige faggrupper samlet til workshop om trivsel og tidsmiljø er ikke set før i Atriumgården på Hospitalsenhed Midt i Viborg. Men det var der alt i alt til de to workshops om trivsel og tidsmiljø, som hospitalet inviterede sine ansatte til i forrige uge. Og det er måske ikke sidste gang, tværfaglige tilbud bliver forsøgt.

- Det gik bare over al forventing. Vi havde et par rigtig fine arrangementer med i hvert fald 200 mennesker alt i alt. Jeg så  mange forskellige afdelinger og fag, selv fra regionaltandplejen, og både adminstrationschefen og HR-chefen deltog. Nu er vi alle blevet introduceret til begreberne i tidsmiljø. Det giver et fælles sprog, så jeg håber, at de forskellige faggrupper kommer i gang, lyder det fra Lene Buhl, der er HK’s fællestillidsrepræsentant på stedet.

Tilhørerne fik et oplæg om tidsmiljø og om, hvordan man selv kan bidrage til et godt arbejdsmiljø. Det er idéer og værktøjer, som kan benyttes af alle uanset faggruppe.
- Vi har efterfølgende fået mange positive tilbagemeldinger. Nogle har bedt om at få materiale, så de selv kan arbejde videre på personalemøder. Andre har rekvireret de to oplægsholdere til et lokalt arrangement i deres egen afdeling, fortæller Lene Buhl.

De to oplægsholdere er faglige konsulenter Bente Bæk Hansen og Dorte Søndergaard fra HK MidtVest

Opmærksomme tilhørere i Herning

Ud på eftermiddagen blev scenen sat til endnu en workshop om tidsmiljø for en gruppe lægesekretærer på Hospitalsenhed Vest i Herning .

- Vi var faktisk alle mand af huse, og jeg kan høre, at oplægget fangede opmærksomheden hos mine kolleger. Det er en god måde til at få trivsel på dagsordenen, og jeg fornemmede, at folk virkelig havde lyst til at høre om det, fortæller Annette Porup, tillidsrepræsentant for lægesekretærerne i Medicinsk afdeling. Her benyttede man i øvrigt lejligheden til lidt julehygge med pakkespil efter workshoppen.

Tidsmiljø

HK Kommunal har i samarbejde med arbejdsmiljøforskere ved RUC, Roskilde Universitet, set nærmere på travlheden og produktiviteten blandt HK’s medlemmer, og hvordan man kan gå fra psykisk belastende til sund tid.  Og hvordan man gør det, er netop omdrejningspunktet for de afholdte workshops, som HK MidtVest har afviklet i flere andre sammenhænge også

De to arrangementer er en del af HK Kommunals landsdækkende indsats for Det Gode Arbejdsliv, som netop er afviklet.

Har du set
vores mange aktuelle kurser & arrangementer?

Se kurser på vej