Ransagelse, bøde og udsigt til fyreseddel – for at passe sit arbejde

09. december 2016  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |  Jakob Groth

Et politiansat HK Stat-medlem hjalp en veninde med oplysninger om hendes 13-årige datter, der var blevet overfaldet – og arbejdsgiveren indledte en straffesag. Men med hjælp fra en af HK’s advokater blev alle anklager droppet, og kvinden arbejder fortsat hos politiet.

En tidlig morgen banker det på døren hjemme hos et HK Stat-medlem. Hun venter ikke besøg og bliver derfor overrasket over at se 4 betjente stå udenfor. De har en ransagningskendelse med og er klar til at gennemrode lejligheden. De går alting igennem, men finder intet belastende og nøjes med at lave en kopi af hendes mobiltelefon, som de sammen med hendes computer tager med til tekniske undersøgelser.

13-årig overfaldet

Medlemmet, der er ansat hos politiet, blev et par måneder forinden, mens hun var på arbejde, ringet op af en veninde og tidligere politikollega. Venindens 13-årige datter havde været ude at cykle sammen med et ungt par med familiemæssige relationer til den 13-årige. Datteren var cyklet lidt i forvejen og blev væltet omkuld, mens parret blev slået.

HK Stat-medlemmets tidligere kollega havde i første omgang forsøgt at få fat på den lokale politikreds, da overfaldet var sket i deres område. Da det ikke lykkedes, ringede hun til sin tidligere kollega for at spørge, om hun ville tjekke, om politiet havde registreret og bogført oplysningerne om overfaldet korrekt.

Fejl i rapport

Oplysningerne viste sig ikke at være blevet rapporteret korrekt. For mens parret var blevet registreret som ’forurettet’, stod der blot ’antruffet’ ved datterens navn. Politiet kalder ellers i sine rapporter ofre for forurettede, mens man står som antruffen, hvis man blot er til stede under hændelsen, men ikke har noget med den at gøre. Det klagede moderen over til den lokale politikreds, som til gengæld undrede sig over, hvor hun havde oplysningerne fra, og da de undersøgte sagen nærmere, kunne de se, at HK Stat-medlemmet havde åbnet sagen med det resume af sagen, som hun læste op for sin veninde i telefonen.

Resumeer af sager er ikke fortrolige. Det står ingen steder, at man ikke må læse dem op for en borger – i dette tilfælde en veninde – og der står heller ingen steder, at man ikke må gøre dette, selvom vedkommende ringer på ens private mobiltelefon, og sagen egentlig ligger hos en anden politikreds.

Straffesag indledt

Alligevel valgte arbejdsgiveren at starte ikke bare en arbejdsretlig sag, men en straffesag for misbrug af offentligt embede.

Efter 8 måneder, hvor der ikke var noget nyt i sagen, stod de 4 betjente pludselig uden for hendes lejlighed, som de altså skulle ransage.

Selvom politiets efterforskning ikke gav grund til anden mistanke, end at HK Stat-medlemmet havde hjulpet sin veninde, indstillede statsadvokaten, at sagen blev afsluttet med, at den ansatte accepterede en bøde på 5.000 kroner, som hun oprindeligt overvejede at betale for at få sagen ud af verden.

Bøde lig med fyreseddel

Men lidt senere kom en kollega til at tale over sig og røbe, at bøden med stor sandsynlighed ville lede videre til en fyreseddel – beroende på den tommelfingerregel, at overtrædelser af straffeloven fører til afskedigelse. Derfor tog hun med hjælp fra HK sagen videre til retten. Og da der ingen steder stod, at medlemmet ikke måtte hjælpe veninden eller en hvilken som helst anden borger for den sags skyld, som hun gjorde, vandt hun med HK’s juridiske hjælp sagen. Hun blev frifundet 4. november, og hun skal derfor hverken betale bøden på 5.000 kroner eller frygte en fyreseddel.

Kilder: Sagens akter og advokat i HK Michael Møllegaard Jessen

Retssager Jura