Fælles uddannelsesindsats er alle pengene værd

12. december 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Nye tider og nye krav har sat kompetenceudvikling øverst på dagsordenen i Center for Økonomi og Styring i Glostrup Kommune

Med en god pose penge, et par konstruktive chefer og 24 velvillige medarbejdere er hele Center for Økonomi og Styring i Glostrup Kommune godt i gang med at løfte sig selv flere niveauer. Over to år er samtlige medarbejdere, cheferne inklusive, på skolebænken i kortere eller længere tid. Og det er noget, der gør tillidsrepræsentant Lone Kulaksiz stolt.

– Det er fantastisk, at vi har kunnet få en så gennemgribende uddannelsesindsats op at stå, så alle er med og går virkelig positivt til sagen. Men jeg er sikker på, at det har spillet en kæmperolle, at vi selv er så meget med i processen og er blevet hørt, siger hun.

Det hele udsprang af, at funktionschef Sonja Jeppesen forrige år var i gang med en DOL og begyndte at se sin afdeling og sin funktion med nye briller.

– Jeg blev meget optaget af det med de ændrede krav til økonomikonsulentens rolle. Hvor folk hidtil er blevet ansat, fordi de var gode til tal og struktur og måske var lidt introverte typer, stilles der i dag helt anderledes krav. Nu skal du være udadvendt og kunne udfordre ledelsesrummene rundt om i kommunen, og leve op til krav om en helt anden kobling af økonomi og faglighed, siger hun.

Hendes tanker begyndte derfor at kredse om, hvad det var for krav, hun stillede til sine egne medarbejdere, og hvor afdelingen som helhed var på vej hen. Det gav anledning til drøftelser blandt medarbejdere og chefer og mundede kort efter ud i det store projekt kompetenceudvikling, som Centret lige nu er godt i gang med.

Til en start screenede medarbejdere og ledere sammen den enkeltes aktuelle kompetencer, hvorefter medarbejderne gennem samtaler med cheferne kom med ønsker for deres fremtidige job og kunnen. Via MED fandt man derefter frem til de konkrete kurser og uddannelser, som skulle til for den enkelte medarbejder til at få de nye kompetencer, som alle nu var enige om behovet for.

– Ideen med hele indsatsen var, at vi gerne ville skabe et fælles kompetencemæssigt fundament. Og det krævede lidt forskelligt for de enkelte afhængig af, hvad de kunne i forvejen, forklarer Sonja Jeppesen.

Stor enighed og ingen brok

Glostrup Kommune Kompetenceudvikling

Sonja Jeppesen og Lone Kulaksiz (th.). Foto: Berit Andersen

Ifølge TR Lone Kulaksiz var der 100 pct. enighed mellem chefer og medarbejdere om vejen frem.

– Jeg har på intet tidspunkt hørt noget brok fra nogen. Alle har været rigtig glade for den måde, vi har grebet det hele an på. Og jeg er fuldstændig sikker på, at vores seriøse fokus på kompetenceudvikling er med til at fastholde folk på arbejdspladsen, siger hun.

Også funktionslederen ser det hele som et win-win, der er alle pengene værd:

– For mig er kompetenceudvikling meget andet end at sende folk af sted på kurser. Det handler også om at få placeret medarbejderne i de rette teams og flytte rundt internt, så alle er glade. Min tanke er, at hvis jeg kan opfylde medarbejdernes ønsker om uddannelse, så behøver de jo ikke at rejse andre steder hen. Og jo længere, jeg kan holde på dem, des mere får jeg ud af dem.

Den positive effekt viser sig allerede

Det store kompetenceløft startede med de første, der tog af sted på kursus eller uddannelse for et lille år siden. Og de sidste ventes at komme retur fra skolebænken i efteråret 2017. Men allerede nu mærker man i afdelingen den positive effekt. Ifølge Lone er engagementet i det daglige hævet væsentligt, samtidig med at det kan mærkes, at folk er blevet dygtigere. Og funktionslederen fremhæver, hvordan medarbejderne har været med til også at løfte hinandens niveauer.

– Desuden har vi fået et positivt og fælles mindset med fokus på hele tiden at gøre tingene lidt bedre. Det er fantastisk at opleve, hvordan alle involverer sig og bare bliver rigtig stolte, når vi finder nye og bedre måder at gøre tingene på, som kan være til stor inspiration for andre, siger hun.

Alle er kommet afsted

Uddannelserne, som er på programmet, spænder fra Kommunom over Diplom til en Master. Overskrifterne for dem er fx Fremtidens Økonomistyring, Kommunaløkonomi for ikke-økonomer, Grundlæggende kommunal økonomi. Alle udbudt af COK.

Pengene til det hele kommer dels fra kommunen, som i forbindelse med en sparerunde havde sat penge af til kompetenceudvikling, dels fra kompetencefonden. Det betyder, at alle er kommet af sted på uddannelse eller kurser, uanset om fonden har bevilget eller ej.

GODE RÅD

Funktionsleder Sonja Jeppesen:

Åbenhed og ærlighed er afgørende. Desuden er en god forberedelse vigtig for at kunne nå så langt som muligt med den enkelte. For os som chefer handler det om at være konstruktive. For eksempel ved at sige: Vi synes, du er god her, men vi kunne godt tænke os lidt mere der. Det er vigtigt at huske at sige, hvad folk er gode til, så vi får sendt signalet, at det hele ikke handler om, at jeg som chef vil af med dig, men at det tværtimod skyldes, at jeg gerne vil beholde dig – og gøre dig bedre.

Tillidsrepræsentant Lone Kulaksiz:

Det er vigtigt, at det ikke bliver ledelsen, som trækker noget ned over hovedet på folk. Vi har kørt det via MED. Og det har været en del af medarbejdernes MUS, hvor man sikrer, at udviklingsplanen laves, hvilket har været en rigtig god ide. På den måde involverer man den enkelte medarbejder mere. Og det er langt mere motiverende. – Det gode råd til HK'erne derude er, at de skal være bevidste om deres egne kompetencer. Vi må ikke stå stille i dag. For kravene øges hele tiden, samtidig med at vi pustes i nakken af AC'erne. Men uddanner vi os, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi kan blive lige så gode som dem. Så kom bare i gang!

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK