I storrum er der et særligt behov for god kollegakarma

12. december 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Medlemsmøde om 'Det gode arbejdsliv' viste, at det i Furesø ikke er helt så godt, som det kunne være

Storrum – uden faste pladser – blev for et år siden et vilkår for medarbejderne på rådhuset i Furesø Kommune. At det giver anledning til store frustrationer, kom tydeligt til udtryk på HK-medlemsmødet 30. november. Og så meget desto mere har HK'erne derfor lige nu behov for det, som var formålet med at samles: at sprede god kollegakarma.

Mødet var et led i HK Kommunals kampagne med overskriften 'Det gode arbejdsliv', hvor de lokale afdelinger kommer ud og taler med medlemmerne. Og denne onsdag aften i Farum var der ingen i tvivl om, at det gode arbejdsliv lige nu føles temmelig fraværende her. Således påpegede arbejdsmiljørepræsentanten både sin egen og kollegernes frustrationer over 'en nomadetilværelse', hvor man hver dag skal finde et tilfældigt ledigt bord at sætte sig ved i et stort rum, hvor alle sidder. Det giver uro og går bl.a. ud over koncentrationen. Og på den måde mister kommunen en stor del af 'det gode' i de ansattes arbejdsindsats, lød det.

Har været på dagsordenen længe

Mens medarbejderne klart føler, at ledelsen har lukket ørerne for frustrationerne, forsikrede fællestillidsmand Bo Finsen på mødet, at storrums-problematikken er på dagsordenen i Hoved-MED og har været det længe. Og han slog også fast, at der siden den nye kommunaldirektørs tiltræden i sommer er blødt op på de oprindelige, skarpe meldinger.

– I dag kommer ledelsen og politikerne os i møde – uden at de bryder ideen i storrums-konceptet. Blandt andet har de meldt ud, at der på det nye rådhus vil blive mulighed for enkelte faste pladser, at man kommer til at sidde afdelingsvis, og at der vil blive taget hensyn til dem med særlige ergonomiske behov. Og det er positive skridt på vejen, lød det fra Bo Finsen, der er FTR for 190 HK'ere – heraf 140 på rådhuset.

Både fordele og ulemper

Storrumskontoret er en central del af konceptet for det nye rådhus i Furesø Kommune, som står færdigt til brug næste efterår. Ideen praktiseres dog også i det midlertidige rådhus, der ligger i Farum. Ideen med storrum er fra kommunens side dels at skabe en god synergieffekt ved at lade medarbejderne sidde tæt sammen, dels at spare nogle kvadratmeter – og penge – ved kun at sætte borde op i et antal på 80 pr. 100 ansatte. Det sidste sker, fordi undersøgelser viser, at 20 pct. af medarbejderne alligevel altid er ude af huset. Disse tal stiller de lokale fagforeninger ikke generelt spørgsmålstegn ved. Men de peger på konkrete udfordringer i enkelte afdelinger – idet fx regnskabsmedarbejdere generelt ikke har mange udetimer og sidder bedst ved eget indrettet bord. Af samme grund er diskussionerne i MED langt fra slut, understreger FTR Bo Finsen.

De nye storrums-vilkår omfatter samtlige ansatte, inkl. AC'ere og kommunaldirektøren selv.

Gode kolleger og god ledelse betyder meget

Furesø medlemsmøde om arbejdsmiljø

Fra medlemsmødet i Furesø kommune. Foto: Berit Andersen

Selvom meget af snakken denne aften på det midlertidige rådhus gik på de fysiske rammer, kunne HK'erne dog enes om, at mange andre forhold også har en betydning for det gode arbejdsliv. Det gælder fx rare og dygtige kolleger, hygge, varm stemning, lyttende chefer og god kommunikation fra den øverste ledelse. Og fra konsulenterne fra fagforeningen, Birthe Ahn Axen og Rie Holst, fik de 30 fremmødte HK'ere en opfordring til hver især selv at gøre, hvad de kan for at skabe et godt arbejdsliv, trods udfordringerne. Fx kunne de jo starte med at bruge de uddelte materialer, som bl.a. rummer en blok med 20 komplimenter, der er lige til at tage ud og give til en kollega. Den var forsamlingen med på – hvorefter mødet fortsatte med juleklip, julepynt, julegaver og julemusik plus en hel del dejlig julegløgg.

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK