Studerende ser nye jobmuligheder

12. december 2016  |  MidtVest  |

14 administrationsbachelorer fra VIA i Viborg er blevet rystet sammen og har fået øjnene op for nye jobmuligheder på studietur til Bruxelles.

- Vi har haft en del om EU på studiet, men det er noget andet end at læse en bog at besøge EU-institutionerne og høre om, hvordan arbejdet foregår i praksis.
Ordene kommer fra 33-årige Alexander Armose Didriksen og 26-årige Pernille Hjort, der er i gang med henholdsvis femte og tredje semester på uddannelsen til administrationsbachelor hos VIA University College i Viborg.
De er lige kommet hjem fra studieturen til Bruxelles, som fandt sted i dagene 26.-29. november, og som de som formand og næstformand for De Studerendes Råd, DSR, selv har været med til at stable på benene med støtte fra HK.
I planlægningen af turen har de gjort brug af den viden om EU, projektstyring og økonomi herunder fundraising, de har fået på studiet. HK Ungdom har støttet med 1000 kroner per deltager, og VIA DSR har givet 21.000 kroner til turen. Fundraising modulet har således givet det ønskede udbytte, idet turen endte med at blive gratis.

Bedre sammenhold

Pernille Hjort, lektor Elof Nellemann Nielsen og Alexander Armose Didriksen i aulaen hos VIA i Viborg

De to administrationsbachelor-studerende Pernille Hjort og Alexander Armose Didriksen (til højre) har fået deres viden om EU øget og fået øje på nye jobmuligheder på studieturen til Bruxelles, som også lektor Elof Nellemann Nielsen (i midten) deltog i.

I alt 14 ud af de 65 studerende, der fordelt på fire årgange lige nu er i gang med uddannelsen til administrationsbachelor hos VIA i Viborg, har valgt at deltage i turen, der har haft til formål at øge deres kendskab til EU og ryste dem sammen socialt. Og begge dele er lykkedes over al forventning.
- De tre første semestre er du samlet i Viborg, men når du begynder at vælge valgfag, tilbringer du noget af studietiden i Aarhus, og derfor er det ikke alle på studiet, der kender hinanden. Turen har rystet os sammen på tværs af årgange. Du har fået snakket med dem, du ikke kendte i forvejen, og vi kan eksempelvis finde på at gå ud sammen, fortæller de.
Lektor Elof Nellemann Nielsen mærker forskellen og glæder sig samtidig over, at de studerendes viden om EU er øget betydeligt.
- EU påvirker ikke kun den danske økonomi men også den kommunale dagsorden. 50 procent af det, der bliver besluttet i byrådene, har forbindelse til EU, siger han.

Øje på job

De studerende har i Bruxelles besøgt både Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet.
I Kommissionen, der er ansvarlig for at foreslå lovgivning, gennemføre beslutninger, stadfæste EU's traktater og den generelle dag-til-dag drift af EU, fortalte Jacob Langvad, EU-korrespondent for Weekendavisen og Orientering på P1, bredt om, hvordan EU-systemet hænger sammen. Ét af emnerne, han kom ind på, var desuden den aktuelle Europol-aftale (Den Europæiske Politienhed).
I Europa-Parlamentet, EU's folkevalgte parlament, mødte de studerende blandt andet Morten Helveg Petersen, der er medlem for Det Radikale Venstre.
Det blev også til et møde med Ole Rydahl, der er politisk rådgiver for Jeppe Kofod, medlem for Socialdemokratiet. Ole Rydahl er oprindelig uddannet administrationsbachelor. De mødte også en studerende fra Aarhus, der i forbindelse med sin uddannelse til administrationsbachelor er i praktik i Europa-Parlamentet. Endelig var der rundvisning ved Europa-Parlamentets besøgstjeneste.
Det blev også på studieturen til et besøg hos Danmarks Faste Repræsentation i Bruxelles, der blandt andet huser Danmarks EU-ambassadør og embedsmænd fra Udenrigsministeriet og de øvrige ministerier i Danmark.
- Fagligt har vi kunnet se en masse jobmuligheder, vi ikke har haft øje for før. Som administrationsbachelorer tænker vi ofte, at vi skal ud at arbejde i en kommune eller region, men som generalister har vi også mulighed for at sidde med eksempelvis politisk arbejde. Så besøget har gjort os opmærksomme på andre jobmuligheder, fortæller Alexander og Pernille, der nu overvejer et arbejdsliv i udlandet.

Elev Job og uddannelse

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK