Jobcentre leverer varen efter 10 års turbulens

14. december 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Borgmestre, kommunaldirektører og forskere er enige om, at man i 2007 traf en god og rigtig beslutning ved at placere ansvaret for beskæftigelsesindsatsen i kommunerne.

Ved årsskiftet er det 10 år siden, at kommunalreformen blev foldet ud. Kommuner blev slået sammen, regioner etableret og opgaver flyttet. Også den såkaldt enstrengede beskæftigelsesindsats, hvor alle typer af ledige samles på de kommunale jobcentre, er et barn af kommunalreformen.

Kommunerne overtog i 2007 i første omgang ansvaret for de ikke-forsikrede ledige. Og fra den 1. januar 2009 overlod staten det fulde ansvar for hele beskæftigelsesindsatsen herunder dagpengemodtagere til de kommunale jobcentre.

De kommunale jobcentre fik i starten en hård medfart. Beslutningen om at placere ansvaret for jobindsatsen i kommunerne har ikke desto mindre vist sig at være rigtig. I hvert fald ifølge 39 borgmestre, 50 kommunaldirektører og otte kommunalforskere, der har deltaget i en rundspørge foretaget af Altinget.dk.

Indsatser sammentænkes

Også ifølge Thomas Kastrup-Larsen (S), formand for erhvervs- og beskæftigelsesudvalget i KL, er der god grund til en ekstra skål, når nytårsklokkerne ringer.

- Der er god grund til at hæve glasset. Vi har fået et enstrenget beskæftigelsessystem, og det er der rigtig mange fordele i, fordi vi har haft mulighed for at sammentænke de mange indsatser på beskæftigelsesområdet og køre en effektiv indsats for at få folk i job, siger han til Altinget.dk.

Den enstrengede kommunale beskæftigelsesindsats fik ellers en hård fødsel. Ikke mindst som følge af den historiske lavkonjunktur, der umiddelbart før 2009 fejede gennem landet.

Jobcentrene blev samtidig omdrejningspunkt for accelerationen af den aktive beskæftigelsesindsats, der så småt var rullet i gang fra midten af 90'erne. Ledige fik ikke længere lov at overveje deres karrieremuligheder hjemme i sofaen. Nu skulle man vise, at man stod til rådighed for arbejdsmarkedet.

Pipfuglekurser og reformamok

I perioden 2010-2012, hvor arbejdsløsheden toppede, gik der i medierne nærmest sport i at opstøve de mest kulørte eksempler på gakket aktivering. Og forskellige beskæftigelsesministre måtte med jævne mellemrum forlange opgør med de såkaldte 'pipfuglekurser'.

Arbejdsro har der ikke været meget af i jobcentrenes 10-årige eksistens. Særligt igennem de seneste år har jobcentrene været omdrejningspunkter for den bølge af lovændringer, som HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, tidligere har betegnet som en gang ’reformamok’.

Flere af reformerne er også fra Statsrevisorernes side blevet kritiseret for sjusk og hastværk. Eksempelvis skete implementeringen af reformerne af førtidspension og fleksjob, kontanthjælp og sygedagpenge så hurtigt, at jobcentrene ikke havde en ærlig chance for at følge med.

Tilbage står, at den til tider massive kritik af jobcentrenes indsats ifølge Thomas Kastrup-Larsen har været uberettiget.

- Vi har fået et virkelig velfungerende beskæftigelsessystem, hvor mange dedikerede ansatte forsøger at få ledige i gang, fastslår han til Altinget.dk.

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK