Peter Loft advarer om risiko for ny milliardsvindel

14. december 2016  |  HK Stat  |  HK SKAT  |

Storebæltsbro

Penge svarende til næsten 2 storebæltsbroer ekstra i statskassen. Det vurderer den tidligere skattechef ville være tilfældet, hvis ikke der havde været en markant udvikling i forskellen på, hvad virksomheder har betalt og fået tilbagebetalt i moms gennem de senere år.

Tidligere departementschef i Skatteministeriet Peter Loft advarer i en kronik i Børsen om, at statskassen kan være blevet udsat for århundredets tyveri. Skatteministeriets egne revisorer mener ikke, at der er tale om systematisk momssvindel. Men de kan ikke udelukke betydelige mangler.

Er Skat og dermed den danske statskasse også blevet snydt for store beløb fra virksomheder, der har fået for meget moms tilbage?

I en kronik i Børsen 13. december 2016 advarer Skatteministeriets tidligere departementschef Peter Loft om, at statskassen kan være blevet lænset for enorme summer. Er det århundredets tyveri, spørger han og peger på, at virksomheder har fået markant mere moms betalt tilbage fra staten over de seneste år. Loft vurderer, at hvis udviklingen i negativ moms havde fulgt udviklingen i positiv moms, ville der være op mod to storebæltsbroer ekstra i statskassen. Et beløb, der svarer til cirka 60 milliarder (nutids)kroner. Derfor mener han, at der burde være mere kontrol.

'Der er noget, der tyder på, at forholdene ikke er, som de skal være på momsområdet; og det er bekymrende, at der ikke er mere fokus herpå,' skriver Peter Loft.

Skatteministeriet: Vi kan ikke afvise betydelige mangler

Skatteministeriets Koncernrevision har selv gennemført et serviceeftersyn af momsområdet. Skatteministeriets revisorer mener ikke, der er tale om så omfattende svindel.

'På det foreliggende grundlag har Skatteministeriets Koncernrevisions undersøgelse dog ikke givet anledning til at antage, at området er omfattet af systematisk momssvindel af samme karakter og omfang, som eksempelvis på området for refusion af udbytteskat. Med udgangspunkt i Skats gennemførte risikoproces og efterfølgende rapportering kan vi dog ikke afvise, at der forekommer betydelige mangler i de samlede momsindtægter,' skriver Skatteministeriet i rapporten.

Revisionen konkluderer dog samtidig, at "undersøgelsen har ikke været tilrettelagt med henblik på at afdække svig eller fejl i regnskabstallene".

Med udgangspunkt i Skats gennemførte risikoproces og efterfølgende rapportering kan vi dog ikke afvise, at der forekommer betydelige mangler i de samlede momsindtægter.

Statsrevisorerne afleverer senere i dag deres beretning om Skats håndtering af momsområdet. Ifølge redaktionens oplysninger indeholder den væsentlig kritik rettet mod Skat, men ikke rettet mod medarbejderne.

Hvad er negativ moms

Negativ moms er primært noget, som nystartede og eksportvirksomheder gør brug af. Når en virksomhed har negativ moms, betyder det, at den har en større købsmoms end salgsmoms, og derfor får virksomheden penge tilbage fra Skat. Altså momsrefusion eller negativ moms.

Momsrefusionen udgjorde sidste år mere end 200 milliarder kroner, og stigningen har været eksplosiv de seneste år.

Hvor den negative moms i 2010 udgjorde 58 procent af den positive moms, udgør den negative moms nu hele 69 procent af den positive moms. Det er altså mere end 2/3 af den moms, staten i første omgang kradser ind, der ender med at blive ført tilbage til virksomhederne.

Skats indsats "ikke tilfredsstillende"

Skat fik allerede i 2011 hård kritik af Rigsrevisionen for at gøre det for let for virksomhederne at snyde med blandt andet momsen: 'Skat har dermed ikke på virksomhedsområdet levet op til intentionen om at gøre det vanskeligere for de skatteydere, der ønsker at snyde', hed det i Rigsrevisionens rapport, som kaldte Skats indsats "ikke tilfredsstillende". Skat har tilsyneladende lyttet til kritikken. I hvert fald fremgik det af den såkaldte aktivitetsplan i 2014, at kontrollen med udbetaling af negativ moms skulle skærpes betydeligt.

Kilde: Politiken

Vil du vide mere?

Rigsrevisionen har undersøgt, om Skatteministeriet har sikret en tilfredsstillende kontrol af negativ moms inden udbetaling. Følgende spørgsmål besvares i beretningen:

• Er Skats tilrettelæggelse af kontrollen af negativ moms inden udbetaling tilfredsstillende?
  • Er Skats kontrol af negativ moms inden udbetaling tilfredsstillende?
Beretningen med statsrevisorernes bemærkning kan ses fra 14. december cirka kl. 16.15 på Statsrevisorernes hjemmeside.

Læs hele undersøgelsen fra Skatteministeriets (interne) Koncernrevision.

Diana Rodica Rasmussen

14 december 2016 17.06

De ansætter i moms og skat kan ikke deres job

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK