Ring til fagforeningen

Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Statsrevisor: Stor respekt for medarbejderne i Skat

15. december 2016  |  HK Stat  |  HK SKAT  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Der var skarp kritik af Skat, men ikke af medarbejderne, da statsrevisorerne i går fremlagde deres beretning om "negativ moms". Der har været for få medarbejdere, og de har haft for lidt tid, sagde formand Peder Larsen.

- Der har været for få medarbejdere med for mange sager og for lidt tid.

Sådan opsummerede statsrevisorernes formand Peder Larsen (SF) medarbejdernes rolle i sagen, hvor Skat i går endnu en gang måtte modtage en uhyre skarp kritik fra Follketingets vagthunde.

Skat kan ikke redegøre for 95 milliarder kroner

Skats udbetaling af negativ moms er i perioden 2009-2015 steget fra 139,9 milliarder kroner til 235 milliarder, svarende til en stigning på 95 milliarder eller cirka 68 procent.
Men Skatteministeriet kan ikke svare på, hvorfor der bliver udbetalt så mange flere penge fra statskassen, og det har fået klokkerne til at ringe hos både folketingspolitikere og i Rigsrevisionen. I går kom så en længe ventet gennemgang af området

Kontrollen helt utilstrækkelig

Statsrevisorerne påtaler på det skarpeste, at Skats kontrol med negativ moms inden udbetaling har været helt utilstrækkelig, og at Skats tilrettelæggelse af kontrollen har været særdeles mangelfuld.

Den udlægning er Skats direktør på området uenig i:

- Alene i 2015 har vi udbetalt 160 milliarder kroner til eksportomsætning til de her virksomheder. Og vi kontrollerer selvfølgeligt, at virksomhederne også husker at svare den moms, de skal i Danmark, siger Jim Sørensen, direktør for indsats hos Skat, til DR Nyheder.

Statsrevisorerne understreger, at der er behov for at styrke kontrollen og tjekke mere end 2 procent af de udbetalinger, hvor 235 milliarder skattekroner udbetales. I beretningen skriver Statsrevisorerne at de 'finder det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet snarest tager initiativ til at styrke kontrollen, så risikoen for fejludbetalinger minimeres mest muligt.'

Besparelserne i Skat: fra 10.700 til 6.067 årsværk

Den daværende regering besluttede i 2005 at fusionere den kommunale og statslige skatteforvaltning. Samtidig blev der opstillet mål om at reducere personalet med 40 procent fra cirka 10.700 årsværk i 2005 til cirka 6.400 årsværk i 2012.

Det fremgår af finansloven for 2016, at Skats samlede årsværksforbrug i 2013 var 6.438 og i 2014 var 6.091 årsværk. Skatteministeriet har oplyst, at det samlede årsværkforbrug i Skat i 2015 var 6.067.

Kilde: Rigsrevisionen

Tak til Skats medarbejdere

Efter pressemødet i Provianthuset spurgte HK Stat, hvordan statsrevisorernes formand Peder Larsen ser på medarbejdernes rolle.

- Jeg har stor respekt for de medarbejdere i Skat, der fortsat er der, selv om det efterhånden må være surt, fordi man så tit får sønderlemmende kritik. Stor tak til de medarbejdere, siger Peder Larsen.

Ulla Fabricius

- Vi har altid haft vores småsvindlere, men de har fået mere plads, og det øger risikoen for at flere tænker ”går den så går den. Vi har aldrig kontrolleret 100 procent, men tidligere havde vi medarbejdere som kendte deres område og vidste, at på den eller den adresse skulle alle nye selskaber tjekkes, for der holdt en konkursrytter til. Vi får nye digitale værktøjer, men den slags tæft er svært at erstatte af en computer. Alt er jo en prioritering, og med de få resurser, vi har, er det det muliges kunst. Vi har brug for langt flere hænder, og det er positivt, at politikerne har fået øjnene op for det nu, siger Ulla Fabricius.

Statsrevisorens tak glæder Ulla Fabricius, der er formand for de cirka 1.500 HK’ere i Skat.

- Det er glædeligt, at statsrevisorerne frikender medarbejderne. Der er ingen, der brænder mere for at løse opgaverne bedre, end os. Vi har brug for mange flere kolleger, og vi er helt klar til at tage i mod og lære de nye op, siger Ulla Fabricius.

De politiske partier i aftalekredsen mødes fredag for at drøfte "en række konkrete tiltag, så vi med det samme kan få styrket indsatsen", udtaler skatteminister Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.

Negativ moms

Virksomheder skal opkræve og indbetale moms fra deres kunder (salgsmoms), mens virksomheder får fradrag for den moms, der betales for indkøb af råvarer, maskiner mv. (købsmoms). Hvis en virksomheds købsmoms i en momsperiode er større end salgsmomsen, skal Skat udbetale forskellen – den negative moms – til virksomheden.

Skat udbetalte i 2015 negativ moms for i alt 235 mia. kr. Det svarer til knap 25 procent af statens samlede indtægter fra skatter og afgifter. Knap 2 procent af angivelserne blev kontrolleret. Skats udbetaling af negativ moms er i perioden 2009-2015 steget fra 139,9 mia. kr. til 235 mia. kr., svarende til en stigning på cirka 68 procent. Denne udvikling har påkaldt sig opmærksomhed fra Folketingets Skatteudvalg, der har stillet spørgsmål til den store stigning og til Skats kontrol på området.

Kilde: Rigsrevisionen

Her er statsrevisorernes kritik

Statsrevisorerne påtaler i den forbindelse:
  • At Skatteministeriet ikke har sikret, at Skats kontrol med negativ moms inden udbetaling er tilfredsstillende.
  • At Skatteministeriet ikke kan forklare årsagerne til, at udbetalingerne af negativ moms er steget med cirka 68 procent i perioden 2009-2015.
  • At Skatteministeriet ikke i tide har reageret på en usædvanlig udvikling på et væsentligt og risikofyldt område.
  • At Skats tilrettelæggelse af kontrollen med negativ moms er helt utilstrækkelig. Kontrollen er ikke i tilstrækkelig grad baseret på væsentlighed og risiko og faste procedurer. Visiteringsmedarbejderne skal – på i gennemsnit cirka 3 minutter – afgøre, hvilke angivelser der skal henholdsvis til udbetaling og til kontrol. Af de angivelser, der er udvalgt til kontrol, er det kun en mindre del, der faktisk kontrolleres.
  • At Skat automatisk udbetaler godt 150.000 årlige angivelser af negativ moms, svarende til cirka 0,5 mia. kr. årligt, uden forudgående kontrol.
  • At Skat i en lang periode (august 2013 - oktober 2016) har behandlet knap 4.000 positive momsangivelser forkert, hvilket har medført, at der uretmæssigt er udbetalt cirka 722 mio. kr. uden lovhjemmel.
Statsrevisorerne finder det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet snarest tager initiativ til at styrke kontrollen, så risikoen for fejludbetalinger minimeres mest muligt.  Læs hele statsrevisorernes beretning

SKAT