Statsrevisorer giver skarp kritik af ventetider i ny styrelse

15. december 2016  |  HK Stat  |  HK SKAT  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Borgere og virksomheder, der klager over deres skat, må i gennemsnit vente i over 2 år for at afgjort en sag i Skatteankestyrelsen. Sagsbehandlingstider er uacceptabelt lange, lyder kritikken i statsrevisorernes beretning.

Statsrevisorerne anerkender, at Skatteankestyrelsen har haft udfordringer som helt ny styrelse med ny organisationsstruktur, nye arbejdsprocesser, usikker budgettering og mange medarbejdere med lav anciennitet.

Alligevel kritiserer statsrevisorerne skarpt, at Skatteankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstider er uacceptabelt lange, at produktiviteten er halveret, og at sagsbeholdningen næsten er fordoblet, mens tilgangen af sager har været næsten konstant. Samtidig er omkostningerne per klagesag steget fra omkring 12.200 kroner i 2013 til 22.300 kroner i 2016.

’Statsrevisorerne finder det særdeles utilfredsstillende, at borgere og virksomheder i gennemsnit oplever en sagsbehandlingstid for realitetsbehandlede klager på cirka 27 måneder i 2016 (alene i klagefasen). Dertil kommer, at den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle klager i 2016 er cirka 8 måneder højere end i 2013’, skriver statsrevisorerne i beretningen.

Skatteministeriet har ikke indfriet formålet

Statsrevisorerne kritiserer, at Skatteministeriet med etableringen af Skatteankestyrelsen ikke har indfriet formålet om en mere effektiv og tidssvarende klagebehandling.
- Statsrevisorerne finder det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sikrer et solidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlingstiderne, øge produktiviteten, følge god forvaltningsskik og leve op til mål for sagsbehandlingstiden, hedder det i beretningen.

På Skatteankestyrelsens hjemmeside erkender direktør Anette Hummelshøj, at ventetiderne er for lange.

- De er alt, alt for lange, og det er slet ikke rimeligt for den enkelte klager, udtaler direktøren i en pressemeddelelse.

Hun peger på, at da Skatteankestyrelsen i 2014 blev oprettet, fik styrelsen helt ekstraordinært tilført flere tusinde ekstra sager.

- Det er baggrunden for de udfordringer, vi står med i dag: For at løse de ekstra sager var vi nødt til at ansætte mange nye medarbejdere. Samtidig havde vi fået som opgave af Folketinget at løfte kvaliteten og sikre en ensartet sagsbehandling, og dette dobbelte pres på at sikre, at klagerne får den rigtige afgørelse, har taget mange resurser for os. Vi er bestemt på rette spor for at løse udfordringerne, men der er desværre ikke nogen hurtig løsning på dem. Det er det lange seje træk.

Læs statsrevisorernes beretning

Statsrevisorerne om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider

Statsrevisorerne har den 14. december 2016 afgivet beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet med denne bemærkning:
Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse på baggrund af, at Skatteankestyrelsen ikke har levet op til de mål, som Folketinget blev stillet i udsigt, da man i 2013 ændrede klagestrukturen på skatteområdet. Skatteankestyrelsen blev ved lov etableret den 1. januar 2014 som en ny styrelse under Skatteministeriet.

Skatteankestyrelsen modtager og behandler alle klager over Skats afgørelser og fordeler dem til afgørelsesmyndighederne, som er skatteankenævnene, vurderingsankenævnene, motorankenævnene og Landsskatteretten. Skatteankestyrelsen afgør desuden klager over inddrivelsessager og klager over visse administrative afgørelser fra Skat.

SKAT