30-timers arbejdsuge er ikke en dårlig ide, men....

19. december 2016  |  HK Service Hovedstaden

Siden Alternativet kom i Folketinget, har vi hørt et udtrykt ønske om at indføre en 30-timers arbejdsuge, og senest har Enhedslisten fremlagt et forslag, med samme afsæt.

Jeg er glad for, at både Alternativet og Enhedslisten er optaget af lønmodtagernes forhold – der er behov for politisk fokus på netop dét, oven på en lang økonomisk kriseperiode, hvor fokus har været på at styrke arbejdsgiverne. Samtidig er jeg glad for, at Enhedslisten i deres forslag, anerkender, at arbejdstiden er noget, vi i Danmark fastlægger ved forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter. Det er vigtigt at holde fast i.

Vi står i en situation, hvor vi er kommet fornuftigt igennem den økonomiske krise, og derfor er det også det rigtige tidspunkt at gøre sig tanker om, hvordan vi styrker og udvikler fremtidens arbejdsmarked. Her synes jeg, at forslaget om at indføre en 30-timers arbejdsuge, som Enhedslisten fremlagde, er både sympatisk og gennemarbejdet. Spørgsmålet er blot, om arbejdstiden er en af nutidens store udfordringer?

Vi har en lav ledighed i Danmark, og modsat tidligere, står vi ikke til at mangle arbejdspladser i fremtiden. Tværtimod står vi i en situation, hvor mange arbejdsgivere råber efter flere kvalificerede medarbejdere. Den virkelighed bliver vi nødt til at tage hånd om.
Enhedslisten lægger blandt andet til grund for sit forslag, at ”robotterne” vil skabe en større arbejdsløshed i Danmark. Her er jeg uenig. Ikke fordi, at jeg er blind overfor de udfordringer, som den teknologiske udvikling tilvejebringer, men fordi jeg mener, at vi tidligere har stået i en situation, hvor teknologien har udfordret nutidens arbejdspladser. Hver gang det er sket, har vi udviklet os og tilpasset os et forandret arbejdsmarked. Det kommer til at ske igen.

I min optik er en af de vigtigste opgaver derfor at sikre, at vi også i fremtiden har en arbejdsstyrke i Danmark, der er er kvalificeret. Derfor må vores fokus være på at sikre ordentlige uddannelsesmuligheder for alle, der har behov for det, og alle, der har lyst til det. Her spiller overenskomsterne en afgørende rolle, så nutidens lønmodtagerne kan opkvalificere sig og blive helte i eget arbejdsliv på fremtidens arbejdsmarked.

Ét af argumenterne for at indføre en 30-timers arbejdsuge er, at vi på den måde vil blive mindre pressede, og færre vil gå ned med stress, hvilket vil være en fordel for samfundet. Det er svært at være uenig i, men også her kan den teknologiske udvikling, automatiseringen og digitaliseringen på arbejdsmarkedet kan vise sig som en fordel for lønmodtagerne, hvis de vel at mærke får de rette rammer at udvikle sig i. Mange af de opgaver, som i dag er tidskrævende, og som kan give lønmodtagerne stress, vil blive nemmere at håndtere, og dermed lette en byrde for rigtig mange lønmodtagere.

Som det også fremgår af Enhedslistens udregninger, er det ikke en gratis omgang for samfundet at omlægge arbejdstiden til 30 timer om ugen. På sigt, vil det givet vis være en gevinst, men i den næste lange årrække, vil det koste samfundet mange milliarder kroner. Mere end 100 milliarder frem mod 2027, i følge Finansministeriets og Enhedslistens egne udregninger.
I en tid, hvor vores velfærdssamfund bliver udfordret af en af de mest liberale regeringer vi længe har haft, hvor sygehusvæsenet er presset, ældreplejen udsultet, og hvor vores unge kan se frem til et økonomisk utrygt studieliv, mener jeg ikke, at det er hverken realistisk eller ansvarligt, hvis vi fra fagbevægelsens side prioriterer at nedsætte arbejdstiden til 30 timer pr. uge. Det tror jeg heller ikke, at vores medlemmer er interesseret i.

Jeg er ikke i tvivl om, at arbejdsmarkedet på et tidspunkt vil være modent til, at vi alle sammen arbejder lidt mindre, men indtil da bliver vi nødt til at tage hånd om de udfordringer, som vi står med nu og her. Det er både i samfundets og lønmodtagernes interesse.

Arbejdstid

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK