Man fyrer da ikke en far!

19. december 2016  |  HK Service Hovedstaden

Anders Østergaard Pedersen har netop modtaget 345.000 kr. i godtgørelse for brud på
Ligebehandlingsloven. Sagen blev ført af HK mod HCS Transport & Spedition
A/S.

HCS A/S Transport & Spedition skal af med 345.000 kroner til speditøren Anders Østergaard Pedersen, da han blev afskediget kort tid efter, at han havde meddelt, at han skulle være far. Sådan lyder dommen i en sag fra Østre Landsret, som HK har vundet for ham.
Anders Østergaard Pedersen er speditør og far til Liva og Mads. Han er en god far og vil gerne leve et liv i balance mellem arbejdsliv og privatliv. Det har derfor været et naturligt valg for ham, at tage fædreorlov med børnene i deres første leveår. I speditionsbranchen er det dog ikke så normalt for mænd at tage barsel, da man betragter det at gå på barsel, som noget for kvinder.

- Jeg tog 7 ugers orlov med Liva, da hun var lille og da min kone ventede vores næste barn, lå det ligesom i kortene, at jeg ville tage orlov igen. Der var gang i forskellige omstruktureringer på mit arbejde, og jeg havde også søgt et par interne stillinger med udviklingsmuligheder. Men i stedet for at blive forfremmet, blev jeg opsagt, fortæller Anders Pedersen.

Efter opsigelsen tog Anders kontakt til Faglig Konsulent Henrik Hansen fra HK Service Hovedstaden. Egentligt handlede henvendelsen om nogle spørgsmål til arbejdstid og overarbejde, men ved samtalen kom det frem, at Anders var blevet opsagt samtidig med at der var et barn i vente. Det fik Henriks alarmklokker til at ringe.

- Ledelsens begrundelse for opsigelsen var omstruktureringer, og selvom en opsigelse kan virke rimelig, da der faktisk var omstruktureringer i HCS A/S, havde ledelsen kort tid før opsigelsen af Anders, ansat to nye medarbejdere og Anders var den eneste, der ikke blev omplaceret ud over afdelingslederen, forklarer Henrik Hansen.

Da HCS modtog HK’s påstand om brud på ligebehandlingsloven, var det tydeligt, at de ikke tog sagen alvorligt og ikke ville spilde tid på at drøfte et forlig. Men den indstilling kom til at koste dem både tid og penge. Opsigelsen fandt sted d. 29. august 2013 og først nu i december 2016 er sagen afsluttet, efter at være behandlet først i byretten, og sidenhen stadfæstet i landsretten.

- Sagen er bemærkelsesværdig, fordi der ikke er særligt mange af de her sager med mænd, hvor det er lykkedes at dokumentere, at de er blevet afskediget i strid med ligebehandlingsloven. Og godtgørelsen er helt korrekt udmålt til ni måneders løn, ligesom vi har set det i sager, hvor kvinder i samme situation er blevet afskediget, understreger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

Omvendt bevisførelse

I ligebehandlingssager er der omvendt bevisførelse. Det betyder, at Arbejdsgiveren skal bevise, at opsigelsen intet har at gøre med medarbejderens forældrerolle, eller planerne om orlov. Selvom HCS i den aktuelle sag påstod, at Anders ikke havde ”performet” godt nok, kunne de ikke overbevise domstolene om, at planerne om fædreorlov ikke havde spillet en rolle i deres beslutning om at opsige Anders.

- Det er arbejdsgiveren, som skal løfte bevisbyrden for, at de ikke helt eller delvist har lagt vægt på en forestående fædre- og barselsorlov i forbindelse med en afskedigelse. Men de har her ikke kunnet komme op med en fornuftig forklaring, der kunne udelukke, at den forestående barsel ikke i et eller andet omfang har haft en betydning for udvælgelsen af netop ham, siger Klara Hoffritz.

Anders er glad for dommen. Den slår nemlig fast, at barselsreglerne gælder ligeså meget for mænd, som for kvinder.

- Jeg er super tilfreds med dommen. Det var helt klart værd at vente på, selvom jeg var klar til at indgå forlig på et mindre beløb tidligere i processen, men HCS afviste forliget og nu har de måtte betale. HCS er et firma som synes, at tingene skal køre på deres måde, men jeg kan godt lide at køre efter reglerne. Jeg har nok hele tiden været en der gerne ville levere et godt stykke arbejde, men jeg vil også have, at det skal være rimeligt. Hos HCS blev man betragtet som en maskine – Jeg fik heldigvis meget hurtigt et andet job og min nye arbejdsgiver Wallenborn har været med ombord fra Day-One. De har bakket mig op i sagen og her kører det meget mere menneskeligt,  slutter Anders.

Fakta:

Hvad siger ligebehandlingsloven?

En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne har fremsat krav om udnyttelse af retten til fravær eller har været fraværende efter barsellovens §§ 6-14 eller i øvrigt på grund af graviditet, barsel eller adoption.

Såfremt en afskedigelse finder sted under graviditet, fravær efter barsellovens §§ 6-11, 13 og 14, og i varslingsperioder efter barsellovens § 16, stk. 2, påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen ikke er begrundet i disse forhold.

For yderligere oplysninger kontakt Andreas Brethvad Jørgensen, Politik- og Presserådgiver, på tlf. 22 15 47 48, eller Anders Høj Eggers, Journalist, på tlf. 21 51 64 59

Barsel

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK