LO: Skatteplan mangler 2,9 milliarder

20. december 2016  |  HK Stat  |  HK SKAT  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

De hårdt prøvede skattemedarbejdere får ikke den hjælp, som de var blevet stillet i udsigt. Regeringens plan mangler 2,9 milliarder og i 2020 er der ikke flere penge end i år. De holder danskerne for nar, og det er dybt bekymrende, siger Rita Bundgaard.

Ren talmagi. Sådan kan regeringens skatteplan opsummeres. LO har regnet ud, at der mangler 2,9 milliarder i regeringens plan for at redde Skat, og dermed kan de hårdt trængte medarbejdere i Skat langt fra være sikre på at få den hjælp til at stoppe skattesnydere og momssvindlere, som de desperat havde håbet på og ønsket sig i julegave. Og hullet i statskassen kan vokse sig endnu større.

I 2020 er der ikke flere penge end i dag

Julegaven til Skat var ellers pænt pakket ind. Med formuleringer som "historiske investeringer", skrev skatteministeren i en pressemeddelelse, at 'planen lægger op til milliardinvesteringer i skattevæsenet, op til 2.000 nye medarbejdere.'

Men det er stærkt tvivlsomt, hvor mange nye folk, der er råd til. Det viser nye beregninger fra LO. Landsorganisationen for godt en million lønmodtagere har regnet regeringens skatteplan igennem og konkluderer, at der mangler 2,9 milliarder.

Skatteministeren havde ellers regnet ud, at der skal 6,7 milliarder kroner til at komme i gang med oprydningen i Skat. Men i analysen skriver LO blandt andet, at ’der reelt kun tilføres 3,8 mia. kr. i årene 2017-2020. I 2020 udgør den samlede bevillingen til skatteforvaltningen cirka 5,5 milliarder kroner svarende til niveauet i dag.
Skat er det helt afgørende fundament for vores velfærdssamfund, og derfor er det uforståeligt, at besparelserne fortsætter, mener Rita Bundgaard:

- Det er helt grotesk, at regeringen fortsætter med massive besparelser i Skat. De holder jo den danske befolkning for nar, når de for anden gang præsenterer en såkaldt redningsplan, der ender med bare at udligne de planlagte besparelser.

- Det nye regeringsgrundlag handler om "et friere, rigere og mere trygt Danmark". Men det er vel ikke meningen, at det er tryghed for skattesnyderne? Der skal penge i kassen for at drive vores velfærdssamfund, og der er jo en kæmpe forskel på, om ledelsen i Skat får 3,8 eller 5 milliarder kroner til at rydde op i Skat, siger Rita Bundgaard, der glæder sig over, at LO har sat massivt fokus på skatteområdet.

Talmagi: 2.000 "nye" er kun 1.000 flere

Skatteplanen betyder 'op mod 2.000 nye medarbejdere', men her har ministeriet talt alle dem med, der skulle have været sparet væk. Det skal forstås sådan, at der kommer cirka 1.000 flere medarbejdere, end de 6.000, der er i dag, forklarer Skatteministeriets presseafdeling over for HK Stat.

Men når besparelserne fortsætter, og der ikke er flere penge i 2020, er det svært at se, hvordan der er råd til så mange nye folk, mener Rita Bundgaard.

- Den nye skatteplan var i forvejen for uambitiøs til at rette op på 10 års forsømmelser, politiske eksperimenter og fyring af 4.000 skattefolk. Og når der ikke er flere penge i 2020, hvordan kan man så have 1.000 flere medarbejdere?

- Ingen kan være i tvivl om krisens omfang efter de seneste års mange afsløringer i medierne, og der er behov for massive investeringer for at standse milliardsvindel og genskabe tilliden til Skat. Politikerne må vriste sig fri af Finansministeriets udgiftsregime og begynde at se de statsansatte som en resurse i stedet for blindt at se os som en udgift, siger Rita Bundgaard.

70.000 virksomheder snyder

Skat har konstateret, at 10 procent – svarende til 70.000 virksomheder – snyder, men der er slet ikke folk nok til at kontrollere dem. Skatteminister Karsten Lauritzen har tidligere klart erkendt, at der er skåret for dybt.

- Når vi opkræver så meget i skatter og afgifter, som vi gør, så har danskerne krav på, at skattevæsenet løser sine kerneopgaver effektivt og ansvarligt. Der skal være styr på tingene, klare rammer og klart ansvar. I dag har vi taget det første vigtige skridt i forhold til at genskabe tilliden, og vi har samtidig skabt rammerne for i de kommende år at bygge et moderne og digitalt skattevæsen, der skal være blandt de allerbedste i verden, udtalte skatteminister Karsten Lauritzen i november i en pressemeddelelse.

Til finans.dk, der tirsdag eftermiddag også skriver om de manglende milliarder, siger skatteministeren i en mail, at de første milliarder er fundet med finansloven for 2017, og 'at alle partierne bag aftalen om det nye skattevæsen (er) enige om at finde den resterende del af finansieringen på de kommende års finanslove.'

Hør Rita Bundgaard i Radioavisen på P1 klokken 7 onsdag den 21. december 2016

Fakta: Danskerne skylder 87 milliarder kroner

Danskerne skyldte i marts i år 87 milliarder kroner til det offentlige.
Skats opgørelse til Folketinget viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med cirka 2,7 milliarder kr. fra december 2015 til marts 2016. Stigningen knytter sig især til virksomheders restancer.

Læs mere på tv2.dk: Se alle tallene: Så mange milliarder skylder danskerne til det offentlige

Sidst opdateret 20. december 2016 kl. 11:00

SKAT