180.000 statsansatte har fået nok af statens metoder

21. december 2016  |  HK Stat  |

Rita Bundgaard

Vi får utroligt mange henvendelser fra tillidsfolk og medlemmer i alle hjørner af statsapparatet, der er frustrerede over deres arbejdsgiveres adfærd. Det handler både om manglende inddragelse og løbende forringelser af vilkår ofte helt uden mulighed for dialog. Man kan opdele frustrationerne i to spor, hvor det ene handler om større tiltag som den pludselige flyttepligt, som Moderniseringsstyrelsen prøvede at indføre over en weekend, tyveri af julen og andre faste fridage eller fx low performer-sagen, hvor de brugte billeder af sovende ansatte. Det andet spor handler om hindringer for det daglige samarbejde. Flere og flere arbejdsgivere forsøger at spænde ben for tillidsrepræsentanternes arbejde ved fx at holde oplysninger tilbage, skære ned i tid til deres tr-opgaver eller finde på andre lumske tiltag som til sammen er et alvorligt angreb på den danske model, siger Rita Bundgaard. Foto: Mikkel Østergaard.

En lang række angreb på medarbejdernes vilkår har fået de statsansatte til i fællesskab at opsige flere samarbejdsaftaler med Moderniseringsstyrelsen. "En helt uacceptabel arbejdsgiveradfærd" kalder de statsansattes samarbejdsorganisation CFU statens metoder.

HK Stats formand Rita Bundgaard og en række andre fagforeningsformænd for til sammen 180.000 statsansatte har fået nok af statens adfærd som arbejdsgiver. De havde i går taget medlemmer og tillidsrepræsentanters dybe frustrationer med til et længe ventet krisemøde med den nye minister for offentlig innovation Sophie Løhde.

Håbet var bedre samarbejde, men da ministeren efterfølgende udsendte en pressemeddelelse med opbakning til Moderniseringsstyrelsens personalepolitik, har de statsansattes organisationer nu i fællesskab opsagt en række samarbejder.

Frustrerede ansatte og tillidsfolk

- Det er et skridt, vi har taget efter lang tids oparbejdet frustration over en lang række forhold, hvor de statslige arbejdsgivere forsøger at forringe vores vilkår helt uden at drøfte det. Det er det modsatte af god arbejdsgiveradfærd, og det underminerer efter vores opfattelse de dygtige ledere, der prøver at motivere og understøtte deres medarbejdere, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard og uddyber:

- Det handler ikke kun om de opsigtsvækkende udmeldinger fra Moderniseringsstyrelsen om pludselig flyttepligt, low performere og tyveri af juleaften og andre fridage. Det handler i høj grad om en generel udhuling af løn og vilkår og massive problemer i det daglige samarbejde, hvor vi oplever flere og flere forhindringer for vores tillidsrepræsentanter, siger Rita Bundgaard, der er næstformand i CFU.

Læs også: Rita Bundgaard: Jeg har fået nok af statens bøllemetoder

I et åbent brev til Sophie Løhde skriver formand for CFU - Centralorganisationernes Fællesudvalg, Flemming Vinther blandt andet:

Baggrunden for mødet er en helt uacceptabel arbejdsgiveradfærd fra en række styrelser og ministerier – bakket op af Moderniseringsstyrelsen. En arbejdsgiveradfærd, hvor man

• begrænser adgangen for tillidsrepræsentanter og faglige organisationer til informationer i forbindelse med afsked og flytning af medarbejdere
  • forsøger at udvide medarbejdernes ansættelsesområde til at være hele landet
  • afholder kursus omkring "Low performeres", hvor 10 procent af de ansatte fremstilles som dovne
  • konsekvent anlægger en "strammerkurs", når aftaler og jura skal tolkes
  • oplever angreb på den betalte frokostpause ved flere styrelser
  • oplever angreb på fridage ved flere ministerier.
- Vi står på toppen af en meget lang bakke, der er blevet bygget op af frustration fra vores medlemmer, siger Flemming Vinther til Berlingske.

Læs på business.dk: Inddragelse af julefri var dråben: Statsansatte afbryder samarbejdet med Sophie Løhde

Du kan også følge med og deltage i debatten på HK Stats Facebook-side.

CFU - et fællesskab for 180.000

CFU - Centralorganisationernes Fællesudvalg - er et forhandlingsfællesskab, som blandt andet forhandler de generelle lønvilkår for alle statens ansatte ved centrale forhandlinger med finansmisteren. Parterne i fællesskabet er Akademikerne, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab SKAF samt Offentligt Ansattes Organisationer (OAO).