Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, medlemskab samt samtaler i Job og vejledning

Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Har du fået ny kontrakt med bredt ansættelsesområde?

21. december 2016  |  HK Stat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hvis din arbejdsplads som følge af regeringsdannelsen er blevet berørt af ressortomlægning, og du har fået ny ansættelseskontrakt, skal du være opmærksom på, om der står i den, at du har "bredt ansættelsesområde". Er det er tilfældet, råder HK Stat dig til straks at kontakte din HK-afdeling.

Er din arbejdsplads blevet ressortomlagt i forbindelse med regeringsdannelsen, og skifter du derved arbejdsgiver, tjenestested eller ansættelsesområde, har du måske fået ny ansættelseskontrakt eller et tillæg til din hidtidige kontrakt. Hvis, skal du være opmærksom på, om der heri fremgår et såkaldt bredt ansættelsesområde, oplyser faglig chef i HK Stat Tina Green.

- HK Stat mener ikke, at arbejdsgiverne kan indføre et bredt ansættelsesområde i forbindelse med en ressortomlægning. Får du ny arbejdsgiver som konsekvens af en ressortomlægning, er der som udgangspunkt ikke tale om en nyansættelse, men om at du flyttes med din opgave. Du skal derfor ikke uden videre acceptere en formulering om bredt ansættelsesområde, forklarer hun og uddyber:

- Baggrunden er, at Moderniseringsstyrelsen ønsker at indføre et bredt ansættelsesområde for alle statsansatte. Styrelsen har dog anerkendt, at det kun kan lade sig gøre for nyansatte.  Kontrakterne for nyansatte i staten kan derfor indeholde formuleringen 'ansættelsesområdet er ministeriet med de til enhver tid tilhørende institutioner’. Godkender en nyansat medarbejder en sådan formulering uden forbehold, kan der nemlig være en risiko for, at det kan få konsekvenser ved eventuelle senere forflyttelser i forhold til varsler med videre.

Hvis du er berørt af ressortomlægning, og der fremgår et bredt ansættelsesområde af en ny ansættelseskontrakt eller et tillæg til en ansættelseskontrakt, skal du derfor straks kontakte din tillidsrepræsentant eller HK afdeling.

Udflytning

Problemer med login?