Svagelighedspension modregnes alligevel ikke

21. december 2016  |  Trafik og Jernbane  |

HK blev i begyndelsen af året kontaktet af flere ledige tjenestemænd, der havde fået besked fra a-kassen om, at man ifølge en ny vejledning ville modregne deres svagelighedspensioner i dagpenge og efterløn. Det betød fra den ene dag til den anden en mærkbar økonomisk forringelse for det enkelte helbredssvækkede medlem, men nu er der rettet op på sagen.

- Da vi aldrig automatisk bøjer nakken når en administrativ myndighed træffer beslutninger, som forringer forholdene for vores medlemmer, så valgte HK Trafik & Jernbane at anke denne urimelige afgørelse. Noget der ville have været uoverskueligt og meget resursekrævende for det enkelte medlem, siger Dennis A. Jørgensen, formand HK Trafik & Jernbane.

- Sammen med HK Service Hovedstaden fastholdt vi, at det var en forkert udformet vejledning, og derfor ankede vi alle enkeltsager direkte til Ankestyrelsen. Her har vi netop fået ret i at svagelighedspensionerne ikke kan modregnes i de nævnte overførselsindkomster, og det er vi meget tilfreds med, slutter formanden.

Det kan betale sig at klage til Ankestyrelsen

For kort tid siden kom de første to afgørelser fra Ankestyrelsen, hvor man gav os medhold i ankesagerne. Og HK's a-kasse er derfor nu i fuld gang med at gennemgå alle sagerne og kontakte de berørte medlemmer. Hører du til i denne medlemsgruppe, vil du modtage en efterbetaling af det, du er blevet modregnet, og fremover vil du selvfølgelig få beregnet efterløn og dagpenge uden fradrag i henhold til Ankestyrelsens afgørelse i sagerne.

Normalt bliver man modregnet i sine dagpenge og efterløn af eventuelle supplerende indtægter. Der findes imidlertid enkelte undtagelser for modregning. En af dem er 'pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs- eller arbejdsevne, som led i et tidligere ansættelsesforhold'. Her havde man fejlagtigt givet HK's a-kasse besked om, at skelne mellem forskellige grader af tjenestemændenes svagelighedspensioner.

A-kassen havde således i en ny vejledning fra CKA (Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring) fået konkret besked om, at kun ’kvalificerede svagelighedspensioner’ kunne regnes som pension, der er givet som følge af tab af erhvervsevne/arbejdsevne.

HKs a-kasse kunne altså intet gøre andet end at rette sig efter vejledningen. Det er der heldigvis nu rettet op på.

A-kasse Pension HK-medlemmer