OK17 kort: Her er arbejdsgivernes vildeste krav

22. december 2016  |  HK Handel  |

Står det til arbejdsgiverne i Dansk Erhverv, skal handelsansatte fremover arbejde mere uden at få højere løn. Det står klart, efter at HK Handel og Dansk Erhverv Arbejdsgiver har udvekslet krav som optakt til overenskomstforhandlingerne.

Fra venstre mod højre: Laurits Rønn (direktør, Dansk Erhverv), Jens Mathiesen (formand, Dansk Erhverv), Per Tønnesen (formand, HK Handel), Cliff Præstegaard (formand, HK Handel Østjylland), Morten Schønning Madsen (underdirektør, Dansk Erhverv), Kim Jensen (faglig chef, HK Handel), Mette Høgh (formand, HK Handel Hovedstaden).
Foto: Simon Klein-Knudsen

Arbejdsgivernes oplæg til forhandlingerne om de kommende overenskomster er i det hele taget ikke læsning, der fremmer julehumøret.
For eksempel foreslår arbejdsgiverne at begrænse tillæg for overarbejde og indføre færre friweekender. Derudover mener Dansk Erhverv, at fritvalgslønkontoen skal afskaffes, så der ikke længere er mulighed for at vælge mellem lidt ekstra på pensionsopsparingen eller udbetalt i forbindelse med ferie og fridage. Og kompetencefonden, der sikrer ret til selvvalgt uddannelse, skal nedlægges.

HK Handel: Mere i løn og bedre forhold

Heldigvis er det ikke kun arbejdsgivernes krav, der ligger på bordet, når parterne går i gang med forhandlingerne.

- Vi har blandt andet fokus på at ruste vores medlemmer til at stå stærkt i forbindelse med digitalisering og automatisering. Derudover er der et stort ønske fra medlemmerne om at imødekomme en højere pensionsalder med flere seniorordninger og højere pensionsbidrag, siger Per Tønnesen, HK HANDELs formand.

HK Handel medbragte også en række krav, der blandt andet er sammensat ud fra de ønsker, medlemmerne har indsendt. HK Handel ønsker blandt andet højere tillæg, barns anden sygedag, seniorfridage og højere løn.

Næste gang parterne mødes er den 25. januar, hvor arbejdsgrupper sammensat af begge parter fremlægger overvejelser om hovedemnerne i overenskomsterne: Arbejdstid, pension, uddannelse og lagerområdet.
Se nedenfor, hvis du vil kende alle kravene fra Dansk Erhverv Arbejdsgiver og HK Handel på henholdsvis Butiksoverenskomsten og Funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service.

Overenskomst HK Handel OK17