HK.dk logo

Hvilken HK'er er du?

22. december 2016  |  HK Privat


Er du kontrollant, koordinator, konsulent eller drifter? Tjek, hvilken type du mest er, og få et godt tip til relevant efteruddannelse.


Koordinatoren

Koordinator

Koordinatoren skal …
  • have en dyb indsigt i fagligheder og processer på tværs i virksomheden.
  • kunne skabe struktur og bevare overblik og håndtere projekt- og procesledelse, planlægning og videndeling.
  • besidde tværfaglige samarbejdsevner og evner til at skabe og vedligeholde relationer til kolleger og eksterne nøglepersoner
Relevant efteruddannelse
Bud på efteruddannelse til dig, der vil nærme dig koordinator-rollen:
Projektledelse (akademiuddannelsen i innovation, produkt og produktion), læs mere her.

Kilder: Advice og uddannelseskonsulent Claus Agø Hansen
Illustration: Rikke Bisgaard

Kontrollanten

Kontrollant

Kontrollanten er virksomhedens detektor. Det vil sige, at det er hende, som fx sikrer, at det er overensstemmelse mellem de forskellige rutiner, arbejdsgange og processer - ikke mindst når der sker forandringer. Hun sørger også for, at der er datakvalitet i virksomhedens mange systemer, som fx økonomi og løn. Ligesom hun sørger for, at retningslinjer og kvalitet er i orden i alt, hvad der leveres videre internt virksomheden og ud til kunder eller samarbejdspartnere. Det gælder fx serviceniveauet, breve og mails. 

Kontrollanten skal … 
  • Have specialistviden inden for sit specifikke faglige felt
  • Være superbruger og konstant ajour i forhold til virksomhedens systemer og programmer
  • Være meget kvalitetsbevidst i forhold til processer og leverancer videre i huset og ud til kunder

Relevant efteruddannelse
Bud på efteruddannelse til dig, der vil nærme dig kontrollant-rollen:
Projektstyring i praksis (modul på akademiuddannelsen i ledelse), læs mere her.

Kilder: Advice og uddannelseskonsulent Claus Agø Hansen
Illustration: Rikke Bisgaard


Konsulenten

konsulent

Konsulenten kvalificerer forandringer i virksomheden. Hendes opgave er at være med til at udfordre og udvikle arbejdsgange og processer. Det er i høj grad hende, som skal bidrage med viden, indsigter og forslag til virksomhedens beslutningstagere. Det gælder alt fra processer, forretning og kunder. Hun skal med andre ord bruge sin viden om hele organisationen til proaktivt at være med at gøre virksomheden mere konkurrencedygtig. Det kan fx være som projektleder på afgrænsede projekter og udviklingsprojekter.

Konsulenten skal ...
  • Have stor viden om hele virksomhedens forretning
  • Have stor selvbevidsthed om egen rolle og ansvar i forhold til den samlede forretning
  • Kunne omsætte og formidle viden via analyse og skriftlig og mundtlig kommunikation til indsigter og praktisk-faglige anbefalinger, der kan styrke forretningen og arbejdsgange. 
Relevant efteruddannelse
Bud på efteruddannelse til dig, der vil nærme dig konsulent-rollen:
Kommunikation i praksis (modul på akademiuddannelsen i kommunikation og formidling), læs mere her

Kilder: Advice og uddannelseskonsulent Claus Agø Hansen
Illustration: Rikke Bisgaard

Drifteren

drifteren

Drifteren er fundamentet for, at alt kan fungere. Hun sørger for, at alt administrativt arbejde er på plads, så andre kan løse deres opgaver. Hun løser de mange, brede og forskelligartede opgaver, som får virksomhedens praktiske hverdag til at hænge sammen. Det gælder fx kalenderstyring, koordinering, mødebooking, indkøbsopgaver, besvarelse af telefonopkald og kundebetjening. 

Drifteren skal …
  • Være omstillingsparat og fleksibel i forhold til mange skiftende opgaver
  • Kunne arbejde struktureret og effektivt på ad-hoc opgaver af meget forskellig karakter
  • Kunne holde mange bolde i luften på samme tid og evne at prioritere opgaverne.

Relevant efteruddannelse
Bud på efteruddannelse til dig, der vil nærme eller forbedre dig til konsulent-rollen:
Præsentationsteknik (modul på akademiuddannelsen i kommunikation og formidling), læs mere her.

Kilder: Advice og uddannelseskonsulent Claus Agø Hansen
Illustration: Rikke Bisgaard

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk