Nye tal: Unge bruger ferien på at arbejde

22. december 2016  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

Fritidsjobberne bruger i dag en større del af deres skoleferie på at arbejde, end de gjorde sidste år. En balancegang, mener HK Handel.

Arkivfoto: Kim Wendt

De unge bruger ikke ferien på at drive den af og lave ingenting. Tværtimod. I gennemsnit arbejder de, der har et ferie- eller fritidsjob i detailhandlen, godt 21 timer om ugen i deres skoleferie.

Tallet stammer fra Jobpatruljens samtaler med mere end 3.000 unge i fritidsjob i sommer. Kortlægningen viser, at de unge i snit arbejder knap en halv time mere om ugen i ferierne nu, end de gjorde sidste år.
Hos HK Handel siger faglig chef Kim Jensen, at det er en balancegang, når de unge stiger i arbejdstid.
- Det betyder, at de voksne kolleger har mulighed for at holde ferie, fordi de unge kan afløse. Arbejdet er sæsonbestemt og kun i korte perioder, så det er ikke nødvendigvis et problem,” siger han.

Han peger på, at de udvidede åbningstider har gjort behovet for ungarbejdere større, fordi de har lettere ved at tage vagter på skæve tidspunkter, hvor voksne ansatte med børn kan have svært ved at dække skemaet. Kim Jensen understreger dog, at det er vigtigt, at ungarbejderne ikke bliver brugt som billig erstatning for de voksne fuldtidsansatte.

Lærerigt, hvis det ikke tager overhånd

Centerleder fra Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson, er enig med Kim Jensen i, at det kan bidrage positivt, at de unge arbejder i ferierne.
- De unge lærer en hel masse af at have et fritidsjob, og mange af de ting kan de bruge senere i livet, siger hun.

Med et gennemsnit på godt 21 timer om ugen er de unge da også langt fra at overskride grænsen for øvre arbejdstid, der er på 35 og 40 timer ugentligt afhængigt af, om den unge er over eller under 15 år. Og det er vigtigt, at de unge ikke overskrider de arbejdstidsgrænser, der er i lovgivningen.
- De unge har brug for, at der er perioder, hvor de har helt fri og ikke arbejder. Ligesom de voksne skal de også restituere, og med de krav, de møder i skolen i dag, har de virkelig brug for det, siger Merete Hansen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel.

I tvivl om dine rettigheder? Se alt om at være fritidsjobber her

Sådan er loven om unges arbejdstid

Ifølge bekendtgørelse om unges arbejde må unge under 15 år arbejde 7 timer om dagen og maksimalt 35 timer om ugen. Det gælder vel at mærke kun, når de har ferie, weekend eller på anden vis skolefri. For unge mellem 15 og 17 år, der ikke har afsluttet 9. klasse, er den daglige maksimale arbejdstid 8 timer og den ugentlige 40 timer.

2 ud af 3 unge har problemer på jobbet

For tunge løft, manglende løn under oplæring eller manglende pauser. 2 ud af 3 fritidsjobbere oplever problemer på deres arbejde, viser tal fra Jobpatruljen. Ofte er det fordi, at hverken de unge eller deres arbejdsplads kender til, hvilke rettigheder der gælder for unge på arbejdsmarkedet.
Derfor er Jobpatruljen, der er et samarbejde mellem HK og 3F, startet som en oplysningskampagne for de 13-17 årige med fritidsjob. Hver sommer besøger Jobpatruljen virksomheder i hele landet for at interviewe de unge om deres forhold og oplyser dem om deres rettigheder.
Læs mere om jobpatruljens arbejde

Ferie Fritidsjob Jobpatruljen Arbejdstid

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK