- Må vi be' om en anden tone, tak!

29. december 2016  |  HK Stat  |

Med forsøg på at indføre flyttepligt for alle statens HK’ere og kurser for chefer i at håndtere såkaldte low performere provokerede Moderniseringsstyrelsen i 2016 både statens HK’ere og deres formand. Rita Bundgaard opfordrer arbejdsgiverne til at lægge stilen om.

Fra slemt til værre. Sådan opførte de statslige arbejdsgivere i Moderniseringsstyrelsen sig i 2016, når Rita Bundgaard ser tilbage.

Året sluttede med, at HK Stat-formanden sammen med de øvrige topfolk i statens lønmodtagerorganisationer afbrød samarbejdet med Moderniseringsstyrelsen om en række projekter.

Den usædvanligt skarpe reaktion fra lønmodtagerne kom efter det første møde mellem Sophie Løhde (V) og CFU. Løhde, der har titlen ’minister for offentlig innovation’, overtog i forbindelse med regeringsomdannelsen i november ansvaret for blandt andet overenskomstforhandlinger, løn, pension, ledelse og personale i det offentlige fra finansministeren. Dermed er hun de statsansattes øverste arbejdsgiver.

Flyttepligt var ude i hampen

Embedsmændene i Moderniseringsstyrelsen fører innovationsministerens politik ud i livet i det daglige. Styrelsen, der er en slags HR-afdeling for hele staten, taler meget om ’god arbejdsgiveradfærd’, men praktiserer for ofte det modsatte, mener Rita Bundgaard.

- Det var for eksempel helt ude i hampen, da Moderniseringsstyrelsen forsøgte at give alle HK’ere pligt til at flytte rundt i landet efter arbejdsgivernes forgodtbefindende. Heldigvis måtte styrelsen helt usædvanligt trække cirkulæret tilbage efter få dage. Protesterne fra os i HK Stat og fra andre organisationer gjorde åbenbart indtryk, siger Rita Bundgaard.

Vanskelige vilkår for tillidsvalgte

Hun er også ude efter den måde, den statslige arbejdsgiver strammer vilkårene for tillidsvalgtes arbejde. Fx ved ikke at udlevere individuelle oplysninger om kollegernes løn, når tillidsrepræsentanten skal forhandle løn for samme kolleger, og ved på anden vis at gå uden om de tillidsvalgte og dermed gøre deres arbejde og samarbejdet med ledelsen vanskeligere.

- Det har været træls at møde flere tillidsvalgte, som synes, at deres samarbejde med den lokale ledelse bliver udsat for mere og mere topstyring, siger hun.

Også regeringens vedvarende besparelser på de statslige arbejdspladser kalder på HK Stat-formandens kritik. Hun påpeger, at det såkaldte omprioriteringsbidrag på en halv procent i kommunerne for længst er afskaffet – mens staten fortsat skal spare store summer hvert år.

- Det var og er jo stadigvæk helt vildt, at vi i staten fortsat skal betale omprioriteringsbidraget på to procent. Det koster HK-jobs, og det betyder en forringet service og længere sagsbehandlingstider, siger Rita Bundgaard i sin nytårshilsen.

Vis HK’erne respekt

Hun appellerer til, at arbejdsgivere og politikere i 2017 får øjnene op for, hvor vigtig en resurse HK’erne er på statens arbejdspladser.

- HK’erne fortjener at blive omtalt med respekt. Så må vi bede om en anden tone, tak!, kommer det med eftertryk fra Rita Bundgaard i nytårsvideoen.

Trakasserierne med den statslige arbejdsgiver og politikernes økonomiske strammerlinje over for den statslige administration skygger dog ikke for, hvad Rita Bundgaard ser som en ubetinget succes i 2016. Nemlig fagforeningens dialog med medlemmerne om kompetenceudvikling.

Den enkeltes udvikling på dagsordenen

- For mig er det afgørende, at flest mulige medlemmer overvejer, hvordan de er rustet til fremtiden. HK Stats karrierekampagne bragte os i kontakt med tusindvis af medlemmer og var med til at sætte uddannelse og kompetenceudvikling på dagsordenen hos endnu flere. Også cheferne på adskillige arbejdspladser tog vores budskab til sig, konstaterer formanden på tærsklen til 2017.

Rita Bundgaard: Det værste og det bedste i staten i 2016 - og mit håb for 2017

Henriette Lerche og Christine Claire: Det værste og det bedste i staten i 2016 - og mit håb for 2017

Arbejdsmarked Politik Tillidsrepræsentant Udflytning HK-medlemmer Karriere Kompetencer