Kend regler for privat brug af internet på jobbet

02. januar 2017  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det har fået politisk opmærksomhed, at medarbejdere i stor stil bruger fx Facebook og mail til privat brug i arbejdstiden. Der findes dog ingen lovgivning på området og HKs anbefaling er at man orienterer sig om arbejdspladsen regler.

Ansatte bruger i gennemsnit 20 minutter om dagen på privat surfing på nettet, typisk i form af Facebook og andre private ærinder.

Det viser en opgørelse fra Deloitte og med den som afsæt - samt adskillige mediehistorie – har det fået politikere på Christiansborg til at spørge indenrigsministeren om lovgivning og regulering.

Spørgsmålet lyder således: ”Hvilken lovgivning regulerer kommunalt ansattes adgang til privat at bruge arbejdspladsens telefon, e-mail eller internet, og hvor går grænsen for kommunalt ansattes private anvendelse af kommunens
IT-faciliteter i arbejdstiden”?

Sund fornuft og kendte retningslinjer

Ministeren må dog melde pas ift lovgivning, idet der ikke findes centrale regler på området.

Det er de enkelte arbejdspladser, som fastsætter regler og retningslinjer.

Henrik Gammelholm, juridisk konsulent i HK Kommunal anbefaler da også, at medarbejderne orienterer sig, dvs. læser, i de skriftlige retningslinjer og den praksis, der gælder på deres arbejdsplads.

- Vores anbefaling til medlemmerne vil være, at de bruger den sunde fornuft ved anvendelse af internettet, sociale medier og mails. Desuden anbefaler vi, at kommunen via MED-systemet altid har udarbejdet skriftlige retningslinjer for medarbejderes brug af IT og internettet, således den enkelte medarbejder klart ved hvad der er accepteret på deres arbejdsplads og hvilke konsekvenser en evt. overtrædelse kan få.

HR, økonomi, it og stab Digitalisering

Problemer med login?

Log ind med NemID