Kontanthjælpsstramninger presser sagsbehandlere

03. januar 2017  |  HK Kommunal  |

De seneste stramninger på kontanthjælpsområdet har medført et voldsomt arbejdspres for jobcenterkonsulenter og ydelsessagsbehandlere, der arbejder med området. Halvdelen af medlemmerne ytrer, at stramningerne er en voldsom belastning af deres arbejdsliv, mens 43,6 procent har været udsat for trusler. HK Kommunal kalder stramningerne dybt problematiske.

Kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, danske statsborgere, der skal på integrationsydelse… Der er nok at tage fat i for de medarbejdere i Job- og Ydelsescentrene, der forvalter kontanthjælpsstramningerne. Og ikke nok med at arbejdspresset er steget, det er også voldsomt psykisk belastende, at skulle formidle nogle stramninger, hvor det i mange tilfælde ikke er nemt at komme med forslag og løsninger til de ramte borgere.

HK Kommunal har foretaget en rundspørge blandt 160 medlemmer af HK Kommunal, der arbejder med kontanthjælpsområdet. Undersøgelsen viser, at 74,7 procent af de 160 personer, er meget eller overvejende enige i at stramningerne påvirker deres arbejdsliv. 46,6 procent mener, at stramningerne er en voldsom belastning af deres arbejdsliv – mens mere end halvdelen – 53,1 procent mener, at det er psykisk belastende, at formidle stramningerne til de ramte borgere.

Næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing er rystet over, at så mange føler, at stramningerne er en voldsom belastning af deres arbejdsliv. Han har ikke meget positivt at sige om kontanthjælpsstramningerne:

- Vores medlemmer gør alt hvad de kan for at leve op til lovgivningen, og jeg forstår godt, at det er psykisk belastende. De er uddannet og forpligtet til at rådgive og vejlede, og nu står de altså i en situation, hvor der er tilfælde, hvor der ganske enkelt ikke findes løsninger. Og hvor de tilmed bliver udsat for intimidering og trusler. Det er fuldstændigt urimeligt, især fordi det ikke ser ud til, at reglerne har nogle positive effekter. Der er nogle klare etiske dilemmaer, for du skal helst være et helt menneske, når du går på arbejde. Og selvom vores medlemmer er både professionelle og loyale, skal de passe på, at de ikke bliver en slags robotter, fordi de tager deres ”arbejdsmasker” på, når de er på job. Det kan være en måde at overleve på, men formidlingen kan samtidig blive hårdere. For når du arbejder med socialt udsatte, er du også nødt til at investere noget af din person i jobbet, siger Mads Samsing.

Kom med på kursus: Hvordan sikrer vi det gode faglige arbejde i den virksomhedsrettede indsats på kontanthjælpsområdet?

Får stramningerne overhovedet flere i arbejde?

Blandt respondenterne, der altså sidder med fingrene helt nede i substansen, tvivler mere end halvdelen - 52,5 procent - på, at stramningerne på kontanthjælpsområdet får flere i arbejde. 79,6 procent mener ikke, at de borgere, der er omfattet af 225-timers reglen, kan opnå et tilstrækkeligt antal timer til at opfylde kravet. Dog er der 33,8 procent, der mener, at stramningerne nok skal få flere i arbejde, mens 13,8 procent svarer ”ved ikke”.

Mads Samsing synes, at det er tankevækkende, at så mange fagpersoner vurderer, at stramningerne ikke vil få flere i job.

- Helt generelt synes jeg, at de her lovændringer har haft grimme konsekvenser for både medarbejdere og borgere. Ministeriet selv mener jo knap, at de berørte borgere kommer i arbejde. Det er beskæmmende, hvor tunghøre og argumentresistente politikerne er. Det handler om ideologi og intet andet, det er dybt problematisk. Den her reform kommer jo i kølvandet på en lang række andre reformer, og i flere år har vi råbt op om, at der er brug for en reformpause. Det tempo de bliver gennemført i, er helt urimeligt. Der sidder altså nogle medarbejdere, der skal føre de her reformer ud i livet, og de skal have ordentlige rammer og vilkår. Det glemmer politikerne, siger Mads Samsing.

Han understreger, at HK Kommunal sammen med Socialrådgiverforeningen og den øvrige fagbevægelse kæmper for at rette op på de reformer, der har efterladt medarbejderne med at umenneskeligt arbejdspres.

- Den politiske kamp kæmper vi konstant, men jeg synes også, det er vigtigt, at snakke om, hvordan man kan tilrettelægge arbejdet på en mere hensigtsmæssig måde inden for rammerne. Ledere, medarbejdere og tillidsvalgte må løbende være i dialog og lave nogle fornuftige aftaler, så man ikke bliver syg af at gå på arbejde.

Arbejder du med kontanthjælp? HK Kommunal inviterer i samarbejde med Dansk Socialrådgiverforening til medlemsmøde i Aarhus og København om, hvordan vi sikrer det gode faglige arbejde i den virksomhedsrettede indsats på kontanthjælpsområdet.

Ydelse og borgerbetjening Social og beskæftigelse

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt