Kontor, lager, butik: Så koldt må det blive på dit job

04. januar 2017  |  HK Handel  |

Sparer din chef på varmeregningen, eller er der træk, hvor du arbejder? Så tjek her, om I har styr på anbefalingerne for, hvor koldt det må blive, når vinteren for alvor sætter ind de næste par uger.

Kulde

Foto: Colourbox

Ifølge DMI bliver de næste par uger sandsynligvis koldere end normalt i januar. Det kan have betydning for dit arbejde, for det er ikke kun ubehageligt at fryse på jobbet, det går også ud over arbejdstempoet og kan i yderste konsekvens koste ekstra sygedage. Derfor er det en god idé for både medarbejdere og arbejdsgivere at have styr på, om temperaturforholdene på arbejdspladsen er i orden.

Mindste temperaturer

Kontor og butik: Stillesiddende og –stående arbejde og arbejde med lille fysisk anstrengelse bør ikke komme under 18 grader. Den anbefalede temperatur er 20-22 grader.

Lager: Arbejde med begrænset fysisk anstrengelse bør ikke komme under 15 grader.

Arbejde med stærk legemlig anstrengelse bør ikke komme under 10 grader. Ved arbejde i lagerområder, varemodtagelse eller støttelager kan denne temperatur accepteres, såfremt det er kortvarigt arbejde.

Ifølge Arbejdstilsynet kan lavere temperaturer accepteres i kortere perioder, hvis der er ekstraordinære forhold. Det kan fx være uforudsete og pludseligt opståede lave udendørstemperaturer eller ugunstige vindforhold.
Kilder: Arbejdstilsynet og BAR Handel.

Som udgangspunkt skal din arbejdsplads sørge for, at der er passende temperaturer i arbejdsrummet. Temperaturerne er afhængige af, om arbejdet er hårdt fysisk, og hvilke arbejdsmetoder man anvender.

Arbejdsgiveren er forpligtet til at mindske kulde- og trækgener på arbejdspladsen, og din chef kan ikke bare udlevere et sæt varmere tøj eller bede jer tage en ekstra trøje med, medmindre der er tale om ekstraordinære forhold (se boksen ovenfor). Hvis det af produktionstekniske årsager ikke kan lade sig gøre at indrette arbejdspladsen uden kulde og træk, skal den enkelte arbejdsplads afskærmes. Hvis det ikke kan lade sig gøre, fx fordi arbejdet består i at gå rundt, skal arbejdsgiveren for egen regning udlevere termotøj til medarbejderne.

Er der store forskelle mellem temperaturen ved fødder og i hovedhøjde, er det værd at finde et termometer frem. Rummet skal være behageligt at arbejde i, og derfor må der ikke være for store udsving i temperaturen. Retningslinjerne er, at der højst bør være 3-4 graders forskel mellem hoved og fod.

Sådan kan I afhjælpe kuldeproblemerne

Uanset om du arbejder i butik, på kontor eller lager, kan der være særlige udfordringer, når vejret bliver koldt. Derfor kan du finde en guide til netop dit område her:

Særligt for dig, som arbejder i butik
Særligt for dig, som arbejder på kontor
Særligt for dig, som arbejder på lager
Særligt for dig, som arbejder i kølerum

Har I problemer med temperaturen på jobbet?

Så tag fat i din arbejdsmiljørepræsentant, som vil kunne hjælpe med at vurdere problemernes omfang og handle på dem. Du kan også kontakte din lokale afdeling på telefon: 7011 4545.

Indeklima Arbejdsmiljø