Kontorelev, ved du, hvilke døre din uddannelse åbner?

04. januar 2017  |  HK Stat  |  Cihat Bardak, ungdomskonsulent Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Mange tror, at kontoruddannelsen bare en kort uddannelse for dem, der vil lave kedeligt kontorarbejde. Det er ikke rigtigt. Fx giver den gode muligheder for videreuddannelse på deltid, uden du behøver at gå ned i indtægt.

Der eksisterer en række myter om kontoruddannelsen, som vi skal komme til livs. Som elev i staten med speciale i offentlig administration opnår du på blot to år en række færdigheder, som rigtig mange organisationer efterspørger. Servicestandarder, borgerbetjening, sagsbehandling, kommunikationsfærdigheder, organisationskultur er blot nogle af de områder, man får teoretisk og praktisk indsigt i.

Med EUX-reformen opnår du gennem kontoruddannelsen samme uddannelsesniveau som en, der har taget en gymnasial uddannelse. Det betyder, at du straks efter kan læse videre på akademiniveau, hvor du optjener ECTS-point.

Jamen, nu har jeg vænnet mig til at have en indkomst …

Videreuddannelse er hverken en hindring i forhold til din indkomst eller ensbetydende med, at du skal indstille dig på en tilværelse på SU. Mange arbejdspladser sender deres ansatte i skole en dag hver anden uge i 3-6 måneder, hvilket typisk er varigheden på et modul på en videregående uddannelse – det, der kaldes deltidsuddannelse. Du bliver på arbejdsmarkedet og beholder din indkomst, alt imens du opkvalificerer dine kompetencer og styrker din position på arbejdsmarkedet.

Du kan få meget mere at vide ved at ringe til Karrieretelefonen på 33304460. Her kan du få du svar på alle spørgsmål, der har med karriere og videreuddannelse at gøre.

NB: Fra februar 2017 har Karrieretelefonen åbent hver dag.

Elev Karriere Uddannelse

Problemer med login?